Bereikbaarheid
Voor veilig vervoer naar en bereikbaarheid van woon-, werk- en recreatielocaties zorgdragen.
Doelenboom
Doelenboom
Beleidsdoel
2.1 Provinciale wegen, fietspaden en vaarwegen aanleggen en beheren
Operationele doelen
2.1.1 Verkeersmanagement op provinciale infrastructuur ontwikkelen, realiseren en beheren
2.1.2 Provinciale wegen en fietspaden ontwikkelen, aanleggen en beheren
2.1.3 Provinciale openbaar vervoervoorzieningen ontwikkelen, aanleggen en beheren
2.1.4 Provinciale vaarwegen ontwikkelen, aanleggen en beheren
Beleidsdoel
2.2 Vervoersbeleid maken en uitvoeren
Operationele doelen
2.2.1 Mobiliteitsbeleid maken en uitvoeren
2.2.2 Rijksbeleid beïnvloeden
Beleidsdoel
2.3 Openbaar vervoer waarborgen
Operationele doelen
2.3.1 OV concessies aanbesteden en beheren
2.3.2 In OV voorzieningen investeren
2.1 Provinciale wegen, fietspaden en vaarwegen aanleggen en beheren
2.1.1 Verkeersmanagement op provinciale infrastructuur ontwikkelen, realiseren en beheren
Tabel Instrumenten - Output
Instrumenten | Output begroot | ||
2.1.1.01 Uitbouwen samenwerking rondom verkeersmanagement met regionale partners | - Samenwerking met een aantal gemeenten en Rijkswaterstaat geïntensiveerd. | ||
2.1.1.02 Uitvoeren beleidskader verkeersmanagement | - De zodanige optimalisatie van de VRI’s dat het aantal voertuigverliesuren tot 2020 met 6% per jaar afneemt door implementatie van verkeerskundig beheer. Hierbij wordt jaarlijks bij 80 VRI's een verkeerskundige analyse uitgevoerd en waar nodig wordt een optimalisatie uitgevoerd. | ||
Toelichting | |
Veranderingen in deze instrumenten: geen. | |
Overige toelichtingen | |
Beslissingen van de Staten over deze instrumenten: geen. Betekenis van gebruikte termen en afkortingen: |
Meerjarenoverzicht baten & lasten (x 1.000 euro)
Operationeel doel 2.1.1 | Verkeersmanagement op provinciale infrastructuur ontwikkelen, realiseren en beheren | ||||||
Lasten | Jaarrekening | Begroot 2016 | Begroot 2017 | Begroot 2018 | Begroot 2019 | Begroot 2020 | |
Apparaatskosten | 5.496 | 5.191 | 2.201 | 2.198 | 2.378 | 2.388 | |
Directe lasten | 4.442 | 3.604 | 4.130 | 4.021 | 4.021 | 4.021 | |
Overdrachten | 395 | 630 | 900 | 900 | 900 | 900 | |
Subtotaal Lasten | 10.333 | 9.425 | 7.231 | 7.119 | 7.299 | 7.309 |
Baten | -3.362 | -2.461 | -3.579 | -3.579 | -3.579 | -3.579 |
Saldo van baten en lasten | 6.971 | 6.964 | 3.652 | 3.540 | 3.720 | 3.730 |
Storting reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat | 6.971 | 6.964 | 3.652 | 3.540 | 3.720 | 3.730 |
Toelichting op het Meerjarenoverzicht
Categorie | Toelichting |
Apparaatskosten | |
Directe lasten | De lasten laten een stijging zien in 2017 t.o.v 2016. Dit betreft de lasten van het project GOVI (Grenzeloze openbaar vervoer informatie) die met de deelnemers (overheden) worden verrekend, (zie ook de baten). |
Kapitaallasten | |
Overdrachten | De overdrachten laten een stijging zien in 2017 tov 2016. Dit betreft de bijdrage aan het NDW (Nationale databank wegverkeersgegevens) die doorbelast wordt aan de Stadsregio Amsterdam (zie ook de baten). |
Baten | De baten laten een stijging zien in 2017 t.o.v 2016. Dit betreft bijdragen van andere partijen (overheden) inzake deelname aan het project GOVI (. Daarnaast betreft het een bijdrage van de SRA inzake de kosten van het NDW. Vanaf 2017 kennen de baten een gelijkmatig verloop. |
Storting reserves | |
Onttrekking reserves |
2.1 Provinciale wegen, fietspaden en vaarwegen aanleggen en beheren
2.1.2 Provinciale wegen en fietspaden ontwikkelen, aanleggen en beheren
Tabel Instrumenten - Output
Instrumenten | Output begroot | ||
2.1.2.01 Uitvoeren van verkeerstudies | - Ontwerp PIP over voorkeursalternatief voor de verbinding N206-A4 (bereikbaarheid Haarlemmermeer-Bollenstreek) in 4e kw 2017 aan GS voorgelegd. | ||
2.1.2.02 Opstellen van een investeringsprogramma (PMI) | - PMI 2018-2022 aan PS voorgelegd in 4e kw 2017. | ||
2.1.2.03 Uitvoeren projecten PMI | Algemeen: | ||
2.1.2.04 Uitvoeren van strategisch beheer | - De actuele kwaliteit van de netwerken geïnspecteerd en beoordeeld. | ||
2.1.2.05 Uitvoeren van vast onderhoud | - Vast onderhoud conform bestuurlijke afspraken uitgevoerd. | ||
2.1.2.06 Uitvoeren van PMO variabel onderhoud | - De projecten uit de jaarschijf 2017 voor 100% uitgevoerd. | ||
2.1.2.07 Dagelijks beheren van wegen, vrijliggende OV-banen n fietspaden | - Objecten conform bestuurlijke afspraken beheerd. | ||
2.1.2.08 Investeren in innovatieve projecten | - Onderzoek naar verlenging levensduur asfalt. | ||
Toelichting | |
Veranderingen in deze instrumenten: geen. | |
Overige toelichtingen | |
Beslissingen van de Staten over deze instrumenten: geen. Betekenis van gebruikte termen en afkortingen: |
Meerjarenoverzicht baten & lasten (x 1.000 euro)
Operationeel doel 2.1.2 | Provinciale wegen en fietspaden ontwikkelen, aanleggen en beheren | ||||||
Lasten | Jaarrekening | Begroot 2016 | Begroot 2017 | Begroot 2018 | Begroot 2019 | Begroot 2020 | |
Apparaatskosten | 14.982 | 15.412 | 8.588 | 8.578 | 9.209 | 9.310 | |
Directe lasten | 47.424 | 49.821 | 46.266 | 51.195 | 42.658 | 48.645 | |
Kapitaallasten | 75.737 | 72.372 | 3.108 | 4.683 | 6.317 | 7.446 | |
Overdrachten | 4.262 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Subtotaal Lasten | 142.405 | 137.604 | 57.962 | 64.456 | 58.184 | 65.401 |
Baten | -26.131 | -21.495 | -1.795 | -5.239 | -1.795 | -1.795 |
Saldo van baten en lasten | 116.274 | 116.109 | 56.167 | 59.217 | 56.389 | 63.606 |
Storting reserves | 29.275 | 46.055 | 26.017 | 31.814 | 24.565 | 20.960 |
Onttrekking reserves | -50.634 | -32.748 | -22.172 | -22.310 | -17.655 | -13.210 |
Resultaat | 94.915 | 129.416 | 60.012 | 68.721 | 63.299 | 71.356 |
Toelichting op het Meerjarenoverzicht
Categorie | Toelichting |
Apparaatskosten | |
Directe lasten | Kaderbrief 2017 (§ 5.1, regel K) De directe lasten nemen met € 2,84 miljoen toe als gevolg van actualisatie van de normkostenbudgetten voor vast en variabel onderhoud. (lasten verhoogd, € 2,84 miljoen nadelig). |
Kapitaallasten | Kaderbrief 2017 (§ 5.1, regel K) De kapitaallasten nemen met € 231.000 af als gevolg van actualisatie van het Meerjarenprogramma Onderhoud (kapitaallasten verlaagd, € 231.000 voordelig). |
Overdrachten | |
Baten | |
Storting reserves | Kaderbrief 2017 (§ 5.2, regel M) De provincie is wettelijk verplicht om haar beweegbare kunstwerken te laten voldoen aan de Machine richtlijn (MRL). De MRL is wetgeving voor veilig gebruik en beheersing van risico's voor gebruikers en onderhoudspersoneel van kunstwerken. Om aan deze wettelijke verplichting te voldoen zijn wijzigingen nodig aan kunstwerken. Over de jaren 2017 t/m 2021 is hiervoor in totaal € 11,8 miljoen geraamd. (storting in de reserve groot onderhoud verhoogd, € 2,5 miljoen nadelig). |
Onttrekking reserves | De onttrekkingen aan de reserves laten over de jaren een wisselend patroon zien. Dit is het gevolg van de planning van het benodigde onderhoud dat uit de reserves wordt gedekt. De aanpassingen aan de Machinerichtlijn en de 24-uurs brugbediening waarvoor extra geld aan de reserves is toegevoegd (zie storting reserves) kennen geen gelijkmatig realisatiepatroon. |
2.1 Provinciale wegen, fietspaden en vaarwegen aanleggen en beheren
2.1.3 Provinciale openbaar vervoervoorzieningen ontwikkelen, aanleggen en beheren
Tabel Instrumenten - Output
Instrumenten | Output begroot | ||
2.1.3.01 Ontwikkelen van openbaar vervoer infrastructuur | |||
Toelichting | |||
Instrument vervalt: Geen nieuwe ontwikkelingen gepland in 2017: | |||
2.1.3.02 Doorlopen planologische procedures voor openbaar-vervoer-infrastructuur | |||
Toelichting | |||
Instrument vervalt: Geen nieuwe planologische procedures gepland in 2017 | |||
2.1.3.03 Uitvoeren van strategisch beheer | - De actuele kwaliteit van het netwerk Openbaar vervoer geïnspecteerd en beoordeeld. | ||
2.1.3.04 Uitvoeren van vast onderhoud | - Vast onderhoud conform bestuurlijke afspraken uitgevoerd. | ||
2.1.3.05 Uitvoeren van PMO variabel onderhoud | - De projecten uit de jaarschijf voor 2017 voor 100% uitgevoerd. | ||
Toelichting | |
Veranderingen in deze instrumenten: geen. | |
Overige toelichtingen | |
Beslissingen van de Staten over deze instrumenten: geen. Betekenis van gebruikte termen en afkortingen: Extra informatie voor kaderstelling of controle: geen. |
Meerjarenoverzicht baten & lasten (x 1.000 euro)
Operationeel doel 2.1.3 | Provinciale openbaar vervoervoorzieningen ontwikkelen, aanleggen en beheren | ||||||
Lasten | Jaarrekening | Begroot 2016 | Begroot 2017 | Begroot 2018 | Begroot 2019 | Begroot 2020 | |
Apparaatskosten | 644 | 575 | 267 | 266 | 290 | 290 | |
Directe lasten | 1.256 | 9.287 | 226 | 209 | 0 | 0 | |
Kapitaallasten | 1.551 | 1.576 | 0 | 11 | 821 | 825 | |
Overdrachten | 2.366 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Subtotaal Lasten | 5.817 | 11.438 | 493 | 486 | 1.111 | 1.115 |
Baten | -3.196 | -4.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten | 2.621 | 7.438 | 493 | 486 | 1.111 | 1.115 |
Storting reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat | 2.621 | 7.438 | 493 | 486 | 1.111 | 1.115 |
Toelichting op het Meerjarenoverzicht
Categorie | Toelichting |
Apparaatskosten | |
Directe lasten | De directe lasten laten een dalende trend zien, doordat de Zuid tangent Schiphol-Oost grotendeels door derden en via de reserve EXIN-H (via programma 8) wordt gedekt. Hierdoor lopen de lasten via de balans. Daarnaast zijn er grote projecten zoals HOV A9 tunnel Schipholweg en HOV Haarlem-Schiphol/Zuidas A9 waarvan vanaf 2017 vrijwel geen lasten worden verwacht. |
Kapitaallasten | |
Overdrachten | |
Baten | De baten laten een daling zien in 2017 tov 2016. Dit betreft de bijdrage inzake de Zuidtangent Schiphol-Oost welk project in 2016 is gerealiseerd waardoor er geen baten voorzien zijn in 2017. |
Storting reserves | |
Onttrekking reserves |
2.1 Provinciale wegen, fietspaden en vaarwegen aanleggen en beheren
2.1.4 Provinciale vaarwegen ontwikkelen, aanleggen en beheren
Tabel Instrumenten - Output
Instrumenten | Output begroot | ||
2.1.4.01 Uitvoeren van PMI | - Projecten uit de jaarschijf voor 2017 voor 100% uitgevoerd. | ||
2.1.4.02 Uitvoeren van strategisch beheer | - De actuele kwaliteit van het netwerk vaarwegen geïnspecteerd en beoordeeld. | ||
2.1.4.03 Uitvoeren van vast onderhoud | - Vast onderhoudsprogramma conform beheernormen uitgevoerd. | ||
2.1.4.04 Uitvoeren van PMO | - De projecten uit de jaarschijf 2017 voor 100% uitgevoerd. | ||
2.1.4.05 Dagelijks beheren van vaarwegen | - Objecten conform bestuurlijke afspraken bediend. | ||
Meerjarenoverzicht baten & lasten (x 1.000 euro)
Operationeel doel 2.1.4 | Provinciale vaarwegen ontwikkelen, aanleggen en beheren | ||||||
Lasten | Jaarrekening | Begroot 2016 | Begroot 2017 | Begroot 2018 | Begroot 2019 | Begroot 2020 | |
Apparaatskosten | 4.555 | 5.751 | 2.667 | 2.665 | 2.902 | 2.901 | |
Directe lasten | 17.339 | 14.142 | 14.454 | 13.211 | 5.854 | 14.579 | |
Kapitaallasten | 1.188 | 1.626 | 1.672 | 3.083 | 5.196 | 6.035 | |
Overdrachten | 1.679 | 2.065 | 2.065 | 2.065 | 2.235 | 2.235 | |
Subtotaal Lasten | 24.760 | 23.584 | 20.858 | 21.024 | 16.187 | 25.750 |
Baten | -1.424 | -1.224 | -1.174 | -2.199 | -1.798 | -1.567 |
Saldo van baten en lasten | 23.336 | 22.360 | 19.684 | 18.825 | 14.389 | 24.183 |
Storting reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat | 23.336 | 22.360 | 19.684 | 18.825 | 14.389 | 24.183 |
Toelichting op het Meerjarenoverzicht
Categorie | Toelichting |
Apparaatskosten | |
Directe lasten | Kaderbrief 2017 (§ 5.1, regel K) De directe lasten nemen met € 826.000 toe als gevolg van actualisatie van de normkostenbudgetten voor vast en variabel onderhoud (lasten verhoogd, € 826.000 nadelig). |
Kapitaallasten | Kaderbrief 2017 (§ 5.1, regel K) Ten opzichte van de begroting en meerjarenraming 2016 nemen de kapitaallasten in deze begroting met € 663.000 af als gevolg van actualisatie van het Meerjarenprogramma Onderhoud (kapitaallasten verlaagd, € 663.000 voordelig). |
Overdrachten | |
Baten | |
Storting reserves | |
Onttrekking reserves |
2.2 Vervoersbeleid maken en uitvoeren
2.2.1 Mobiliteitsbeleid maken en uitvoeren
Tabel Instrumenten - Output
Instrumenten | Output begroot | ||
2.2.1.01 Maken van beleid | - Bijdrage Mobiliteit aan Ontwerp Omgevingsvisie t.b.v. het integrale PNH proces. | ||
2.2.1.02 Verlenen van subsidies | - Subsidies voor Kleine Infrastructuur en Gedragsbeïnvloeding verleend in 2e kw 2017. | ||
2.2.1.03 Uitvoeren programma's | - Opstellen subsidieregeling Fiets en aan PS voorgelegd in 1e kw 2017. | ||
Toelichting | |
Veranderingen in deze instrumenten: geen. | |
Overige toelichtingen | |
Beslissingen van de Staten over deze instrumenten: geen. |
Meerjarenoverzicht baten & lasten (x 1.000 euro)
Operationeel doel 2.2.1 | Maken en uitvoeren van mobiliteitsbeleid | ||||||
Lasten | Jaarrekening | Begroot 2016 | Begroot 2017 | Begroot 2018 | Begroot 2019 | Begroot 2020 | |
Apparaatskosten | 5.682 | 5.080 | 512 | 456 | 470 | 434 | |
Directe lasten | 2.919 | 3.832 | 6.348 | 3.022 | 1.095 | 1.057 | |
Kapitaallasten | 8.849 | 8.235 | 7.292 | 9.455 | 10.773 | 12.757 | |
Overdrachten | 11.935 | 47.797 | 16.400 | 14.934 | 13.931 | 13.329 | |
Subtotaal Lasten | 29.384 | 64.944 | 30.552 | 27.867 | 26.269 | 27.577 |
Baten | -19.537 | -24.452 | -1.969 | -1.327 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten | 9.847 | 40.492 | 28.583 | 26.540 | 26.269 | 27.577 |
Storting reserves | 15.793 | 37.971 | 66.017 | 100.721 | 70.444 | 32.517 |
Onttrekking reserves | -5.262 | -26.906 | -22.231 | -16.469 | -18.354 | -19.618 |
Resultaat | 20.378 | 51.557 | 72.369 | 110.792 | 78.359 | 40.476 |
Toelichting op het Meerjarenoverzicht
Categorie | Toelichting |
Apparaatskosten | |
Directe lasten | De uitgaven zijn in 2016, 2017 en 2018 incidenteel en flucturend hoger door uitgaven voor studiekosten bereikbaarheid Haarlemmermeer-Bollenstreek (waar bij Kaderbrief 2017 in deze jaren € 750.000 beschikbaar wordt gesteld als 50% aandeel in de kosten ad € 1,5 miljoen in 2017 en 2018) en MRA Elektrisch vervoer (dat met name door bijdragen deelnemende gemeenten wordt gedekt). De uitgaven in 2017 zijn hoger dan in 2016, met name door hogere uitgaven studiekosten bereikbaarheid Haarlemmermeer-Bollenstreek (namelijk € 1,5 miljoen in 2017 tegen € 300.000 in 2016). |
Kapitaallasten | Kaderbrief 2017 (§ 5.1 J, regel J) De kasramingen voor de kaderbrief 2017 komen lager uit dan bij de begroting 2016 werd aangenomen. Met name in de periode tot en met 2020 vallen de verwachte investeringen lager uit. Dit vertaalt zich in lagere kapitaallasten ten opzichte van de begroting en meerjarenraming 2016 (afschrijvingslasten € 441.000, voordeel) |
Overdrachten | De overdrachten vertonen een aflopend meerjarenbeeld doordat de rijksbijdrage afneemt. Gedurende de huidige collegeperiode wordt er rond de € 13 à 14 miljoen besteed aan Kleine Infrastructuur en Gedragsbeïnvloeding. De uitgaven in 2017 zijn ten opzichte van 2016 fors lager doordat in 2016 sprake is van grote incidentele uitgaven van € 31,6 miljoen, onder meer door besteding van nog beschikbare BDU-middelen (die de provincie van het Rijk voor 2016 heeft ontvangen). Het gaat hierbij onder meer om afronding van het project Bereikbaarheid Mediapark Hilversum (€ 5,7 miljoen) en projecten Kleine infrastructuur (€ 12,0 miljoen). |
Baten | De baten hebben een incidenteel karakter en bedragen in 2017 en 2018 respectievelijk € 2,0 miljoen en € 1,3 miljoen bestaande uit: bijdrage provincie Zuid-Holland als 50% cofinanciering studiekosten PMI, bijdrage gemeente en inzet middelen balanspost BDU (ontvangen rijksbijdrage voor 2016) voor MRA Elektrisch vervoer. De baten waren in 2016 € 22,3 miljoen hoger, met name door inzet van middelen balanspost BDU onder meer voor projecten Kleine infrastructuur en Bereikbaarheid Mediapark Hilversum (zie overdrachten). |
Storting reserves | De storting in de reserve Infrastructuur heeft een structureel karakter van jaarlijks € 16,7 miljoen. Tot 2017 vinden er daarnaast incidentele en fluctuerende stortingen plaats voor verbetering mobiliteit in de regio Noord-Holland Zuid en voor Fietsimpuls (Coalitieakkoord 2016). De storting was in 2016 incidenteel € 10,6 miljoen hoger dan in 2017 in het kader van het besluit om met voorrang de (van voor 2016) ontvangen BDU-middelen te besteden. |
Onttrekking reserves | De onttrekkingen aan de reserve infrastructuur hebben een structureel en incidenteel karakter van rond de € 13 miljoen jaarlijks (€ 13,5 miljoen tot 2020, vanaf 2020 afnemend € 12,8 miljoen). Daarnaast vinden er incidentele onttrekkingen plaats, waarvan € 2,6 miljoen in 2017 ten laste van de reserve OLV Greenport. De onttrekking in 2016 is in vergelijking met 2017 € 9,9 miljoen hoger in het kader van het met voorrang besteden van de BDU-middelen (zie stortingen reserves). |
2.2 Vervoersbeleid maken en uitvoeren
2.2.2 Rijksbeleid beïnvloeden
Tabel Instrumenten - Output
Instrumenten | Output begroot | ||
2.2.2.01 Maken van beleid en beïnvloeden van Rijksbeleid | - In de richting van het Rijk inzet voor het oplossen van knelpunten op Rijkswegen in Noord-Holland gepleegd, namelijk: | ||
Toelichting | |
Veranderingen in deze instrumenten: geen. | |
Overige toelichtingen | |
Beslissingen van de Staten over deze instrumenten: geen. |
Meerjarenoverzicht baten & lasten (x 1.000 euro)
Operationeel doel 2.2.2 | Rijksbeleid beïnvloeden | ||||||
Lasten | Jaarrekening | Begroot 2016 | Begroot 2017 | Begroot 2018 | Begroot 2019 | Begroot 2020 | |
Apparaatskosten | 457 | 509 | 118 | 117 | 117 | 125 | |
Subtotaal Lasten | 457 | 509 | 118 | 117 | 117 | 125 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten | 457 | 509 | 118 | 117 | 117 | 125 |
Storting reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat | 457 | 509 | 118 | 117 | 117 | 125 |
Toelichting op het Meerjarenoverzicht
Categorie | Toelichting |
Apparaatskosten | |
Directe lasten | |
Kapitaallasten | |
Overdrachten | |
Baten | |
Storting reserves | |
Onttrekking reserves |
2.3 Openbaar vervoer waarborgen
2.3.1 OV concessies aanbesteden en beheren
Tabel Instrumenten - Output
Instrumenten | Output begroot | ||
Toelichting | |
Veranderingen in deze instrumenten: geen. | |
Overige toelichtingen | |
Beslissingen van de Staten over deze instrumenten: geen. |
Meerjarenoverzicht baten & lasten (x 1.000 euro)
Operationeel doel 2.3.1 | OV concessies aanbesteden en beheren | ||||||
Lasten | Jaarrekening | Begroot 2016 | Begroot 2017 | Begroot 2018 | Begroot 2019 | Begroot 2020 | |
Apparaatskosten | 1.124 | 1.249 | 296 | 295 | 295 | 314 | |
Directe lasten | 577 | 605 | 775 | 404 | 284 | 284 | |
Overdrachten | 51.260 | 46.252 | 46.455 | 47.836 | 48.582 | 49.738 | |
Subtotaal Lasten | 52.961 | 48.106 | 47.526 | 48.535 | 49.161 | 50.336 |
Baten | -51.577 | -30.618 | -141 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten | 1.384 | 17.488 | 47.385 | 48.535 | 49.161 | 50.336 |
Storting reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat | 1.384 | 17.488 | 47.385 | 48.535 | 49.161 | 50.336 |
Toelichting op het Meerjarenoverzicht
Categorie | Toelichting |
Apparaatskosten | |
Directe lasten | |
Kapitaallasten | |
Overdrachten | De storting in de reserve van de middelen uit het provinciefonds neemt jaarlijks toe, de geraamde exploitatiekosten OV nemen vanaf 2017 evenredig toe. |
Baten | In IPO verband en in overleg met het ministerie van I&M is afgesproken om de BDU Rijksmiddelen uit voorgaande jaren versneld in te zetten via de exploitatiebijdragen Openbaar vervoer. Onder baten is begroot de bijbehorende onttrekking aan de Rijksmiddelen BDU uit voorgaande jaren. |
Storting reserves | |
Onttrekking reserves |
2.3 Openbaar vervoer waarborgen
2.3.2 In OV voorzieningen investeren
Tabel Instrumenten - Output
Instrumenten | Output begroot | ||
2.3.2.01 Realiseren van OV-voorzieningen | - In doorstromingsmaatregelen ten behoeve van busvervoer geïnvesteerd. | ||
2.3.2.02 Realiseren Uitvoeringsprogramma van de Visie OV 2020 | - Evaluatie OV visie in PS 1e kw 2017. | ||
Toelichting | |||
Instrument benaming wijzigen in: Realiseren Uitvoeringsprogramma van de Visie OV 2020. | |||
Toelichting | |
Veranderingen in deze instrumenten: geen. | |
Overige toelichtingen | |
Beslissingen van de Staten over deze instrumenten: geen. Beleidsstukken bij deze instrumenten: http://www.noord-holland.nl/Onderwerpen/Verkeer_vervoer/Openbaar_vervoer/Beleidsdocumenten/Uitvoeringsprogramma_doorstroming_OV_2015_2020.org |
Meerjarenoverzicht baten & lasten (x 1.000 euro)
Operationeel doel 2.3.2 | In OV voorzieningen investeren | ||||||
Lasten | Jaarrekening | Begroot 2016 | Begroot 2017 | Begroot 2018 | Begroot 2019 | Begroot 2020 | |
Apparaatskosten | 425 | 499 | 152 | 138 | 142 | 134 | |
Directe lasten | 7.332 | 9.943 | 2.981 | 2.768 | 900 | 837 | |
Kapitaallasten | 0 | 7.175 | 0 | 824 | 1.646 | 2.699 | |
Overdrachten | 9.442 | 10.582 | 11.410 | 261 | 10.749 | -64 | |
Subtotaal Lasten | 17.199 | 28.199 | 14.543 | 3.991 | 13.437 | 3.606 |
Baten | -6.295 | -1.880 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten | 10.904 | 26.319 | 14.543 | 3.991 | 13.437 | 3.606 |
Storting reserves | 3.524 | 40.686 | 49.859 | 49.308 | 50.308 | 50.309 |
Onttrekking reserves | -2.668 | -30.144 | -50.460 | -50.030 | -49.304 | -50.523 |
Resultaat | 11.760 | 36.861 | 13.942 | 3.269 | 14.441 | 3.392 |
Toelichting op het Meerjarenoverzicht
Categorie | Toelichting |
Apparaatskosten | |
Directe lasten | De directe lasten worden in de aankomende jaren steeds lager, ze nemen af van € 2,9 miljoen in 2017 naar € 837.000 in 2020. Dit komt met name door inzet van EXIN-H-middelen voor diverse projecten. De uitgaven ten laste van EXIN-H en TWIN-H zijn in 2017 € 8,3 miljoen lager dan in 2016 (respectievelijk € 9,6 miljoen en € 1,3 miljoen), doordat de uitgaven voor het project HOV Haarlem-IJmuiden geactiveerd zijn en in de reserve Kapitaallasten programma Bereikbaarheid zijn gestort. In 2018, 2019 en 2020 bedragen de uitgaven voor EXIN-H projecten respectievelijk € 654.000, € 200.000 en € 137.000. |
Kapitaallasten | Door wijziging in de regelgeving BBV is het niet langer mogelijk investeringsbijdragen vanuit reserves als kapitaallasten in één keer af te schrijven. Als gevolg hiervan zijn deze bijdragen vanuit EXIN-H en TWIN-H aan deze reserves onttrokken en gestort in de reserve Kapitaallasten programma Bereikbaarheid. De bijdragen worden voortaan in een periode van 25 jaar afgeschreven. Deze afschrijvingen zijn als kapitaallasten in de begroting geraamd. Deze wijzing verklaart de gelijkmatige toename van kapitaallasten vanaf 2017 en de sterke afname van lasten van € 6,0 miljoen in 2017 ten opzichte van 2016 (respectievelijk € 7,2 miljoen en € 1,2 miljoen). |
Overdrachten | De overdrachten worden in de komende jaren steeds lager, ze nemen af van € 11,4 miljoen in 2017 naar € 0 in 2020. Dit komt met name door inzet van EXIN-H middelen voor de Investeringsagenda en het Uitvoeringsprogramma Doorstroming Bus waarvoor PS in 2015 € 24,7 miljoen ten laste van de reserve EXIN-H beschikbaar heeft gesteld. Hiervan wordt in de periode 2017-2019 € 29,6 miljoen (2017 € 9,5 miljoen; 2018 € 325.000 en 2019 € 10,5 miljoen). De uitgaven voor EXIN-H zijn in 2017 € 4,0 miljoen hoger dan in 2016 (respectievelijk € 9,5 miljoen en € 4,5 miljoen) door het fluctuerend verloop van bestedingen van bovengenoemd project. |
Baten | De baten nemen af tot € 0 omdat er geen onttrekkingen meer zijn aan de BDU rijksgelden voor voorzieningen OV. |
Storting reserves | Bij Kaderbrief 2017 (§ 5.1, regel L) is de storting in de reserve OV verlaagd. Dit was mogelijk omdat de Stadsregio Amsterdam 95% van de investeringskosten voor HOV (bus) gelegen binnen haar grondgebied vergoedt. Toen deze reserve werd ingesteld (2011) was hierover nog niet de duidelijkheid die er inmiddels wel is. Dit betekent dat de bijdrage van de provincie in de realisatie van HOV in dat gebied langs of op provinciale wegen tot maximaal 5% beperkt blijft. In de praktijk dragen daarnaast in een aantal gevallen ook gemeenten nog bij in de kosten. In de kaderbrief is aangegeven dat hierdoor de volgende bedragen kunnen vrijvallen:
Bij het Coalitieakkoord Ruimte voor Groei zijn middelen opgenomen voor de EHOV-kit OV. Daartoe wordt tussen 2016 en 2020 in totaal € 3,7 miljoen gestort in de Reserve OV. |
Onttrekking reserves | In IPO verband en in overleg met het ministerie van I&M is afgesproken om de BDU Rijksmiddelen uit voorgaande jaren versneld in te zetten via de exploitatiebijdragen Openbaar vervoer (zie toelichting onder OD 2.3.1). Hier staat een lagere onttrekking uit de Reserve OV tegenover in het jaar 2016. |
Beleidskader
Prioriteiten voor dit begrotingsjaar
- Voorstel over voorkeursalternatief voor het verbeteren van de bereikbaarheid van de Duin- en Bollenstreek, Zuid-Kennemerland en de Haarlemmermeer en het verminderen van de verkeershinder in de leefomgeving voorgelegd aan GS en PS (OD 2.1.2).
- Ontwerp PIP voor de verbinding A8/A9 aan GS voorgelegd (OD 2.1.2).
- Gunning aanbesteding concessie Noord-Holland Noord (OD 2.3.1).
Omgevingsfactoren
- Ruimtelijke en sociaaleconomische ontwikkelingen.
- Partners in de Metropoolregio Amsterdam, het Rijk, gemeenten, waterschappen, openbaar vervoerbedrijven, belangenorganisaties, individuele grondeigenaren en reizigers.
- Demografische en economische ontwikkelingen.
Verbonden partijen
Programma | OD | Verbonden partij | Doel |
2 | 2.1.4 | Beheersregeling Amstel | Beheer Amstel |
*Verdere informatie is te vinden in de paragraaf verbonden partijen