Wat willen wij bereiken?
Inleiding
Onder een verbonden partij wordt verstaan: een privaatrechtelijke of publiekrechtelijke organisatie waarin de provincie een bestuurlijk en een financieel belang heeft. Een financieel belang bestaat uit het door ons ter beschikking gestelde bedrag dat we niet kunnen verhalen indien de verbonden partij failliet gaat of het bedrag waarvoor we aansprakelijk zijn indien de verbonden partij haar verplichtingen niet nakomt. Een bestuurlijk belang is zeggenschap, hetzij door vertegenwoordiging in het bestuur, hetzij door stemrecht.
Vanwege de bestuurlijke, beleidsmatige en/of financiële belangen en mogelijke risico’s dient op grond van het BBV en de Wet gemeenschappelijke regelingen de paragraaf Verbonden partijen opgenomen te worden in de begroting en jaarrekening.
Algemeen
In de nota verbonden partijen 2014 is opgenomen dat een verbonden partij een instrument is dat de overheid kan benutten om maatschappelijke doelstellingen uit het collegeprogramma of de programmabegroting te behalen. Daarbij verwacht de overheid dichter bij de realisatie van haar (publieke) doelen te komen.
In een aantal gevallen wordt voor de realisatie van een provinciaal belang voor een participatie in een verbonden partij gekozen. Allereerst kunnen GS van oordeel zijn dat het publieke belang het best kan worden behartigd door een bestaande activiteit buiten de provinciale organisatie te plaatsen. Voorbeelden van dergelijke verzelfstandigingen uit het verleden zijn PWN, Alliander, Afvalzorg en Recreatie Noord-Holland.
Ten tweede kan sprake zijn van activiteiten die gezamenlijk met andere publieke en/of private partijen worden uitgevoerd ter behartiging van provinciale publieke belangen. Voorbeelden hiervan zijn Schiphol Area Development Company (SADC), Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord, Zeestad en PolanenPark.
Naast de hiervoor genoemde situaties kan voor nieuwe participaties worden gekozen bij nieuw te ontwikkelen activiteiten die het publieke belang behartigen. Een voorbeeld hiervan is het Participatiefonds Duurzame Economie Provincie Noord-Holland B.V. (PDENH).
De verbonden partijen van de provincie Noord-Holland bestaan uit de provinciale deelnemingen (hierna: A), de gemeenschappelijke regelingen waaraan we deelnemen (B) en een aantal rechtspersonen waarmee een financieel belang en een bestuurlijk belang is gemoeid (C).
- Deelnemingen
Naar hun aard kunnen deelnemingen worden onderscheiden in de categorieën (voormalige) nutsbedrijven, regionale ontwikkelingsmaatschappijen, beleggingen en overige.
De deelnemingen in de (voormalige) nutsbedrijven (PWN, Alliander, Afvalzorg) zijn vanuit de historie ontstaan. Regelmatig wordt beoordeeld of aanhouding van de belangen nog een provinciaal belang dient.
Wij zien, net als de rijksoverheid, de drinkwatervoorziening als een publieke taak en wij hebben geen voornemen onze deelneming in PWN te verminderen.
Ten aanzien van Afvalzorg hebben Provinciale Staten uitgesproken dat de activiteiten van deze vennootschap een publiek belang dienen. Uitbreiding van de activiteiten van Afvalzorg buiten het gebied van Noord-Holland en Flevoland (de huidige aandeelhouders) achten wij niet uitgesloten, mits in principe de decentrale overheden in het betreffende gebied daarvoor tot de vennootschap toetreden. Noord-Holland zal echter altijd een bepalende meerderheid in de vennootschap willen hebben. Vooralsnog zijn er geen concrete mogelijkheden tot uitbreiding en richt Afvalzorg zich met name op verdere verbetering van haar eigen bedrijfsprocessen.
Ten aanzien van de ontwikkelingsvennootschappen (SADC, RON, NHN, PolanenPark en Zeestad) kunnen sociaal-economische motieven en motieven vanuit ruimtelijke ordening worden aangevoerd voor de diverse participaties. Zolang de doelstelling van de desbetreffende ontwikkelingsmaatschappij actueel is, blijft de provincie vanuit dat oogpunt in principe deelnemen, tenzij nieuwe ontwikkelingen tot andere keuzes leiden.
De deelnemingen met een beleggingskarakter in de Bank Nederlandse Gemeenten en de Nederlandse Waterschapsbank dienen geen direct provinciaal belang, maar worden aangehouden vanwege het geringe risico en het hoge rendement.
Recreatie Noord-Holland is een uitvoeringsorganisatie waarin de provincie deelneemt en die als doel heeft het beheren en onderhouden van gebieden van een zestal recreatieschappen. Deze taak voorheen werd uitgevoerd door de provinciale afdeling Groenbeheer. Alle aandelen zijn bij de provincie geplaatst.
De ten behoeve van het Wieringerrandmeerproject opgerichte vennootschappen zijn in liquidatie.
- Gemeenschappelijke regelingen
De gemeenschappelijke regeling Schadeschap Luchthaven Schiphol dient ter afstemming van belangen tussen de diverse overheden in de regio.
De provincie is actief in een aantal recreatieschappen in het kader van landschapsbeheer en het creëren van recreatievoorzieningen.
De Randstedelijke Rekenkamer is een gemeenschappelijke regeling en oefent voor de provincies Flevoland, Utrecht, Zuid-Holland en Noord-Holland de rekenkamerfunctie uit.
Het Openbaar lichaam Waddenfonds is een gemeenschappelijke regeling tussen de provincies Noord-Holland, Groningen en Fryslân.
De provincie neemt deel aan een viertal omgevingsdiensten. Dat betreft gemeenschappelijke regelingen tussen de provincie en een aantal gemeenten in de provincie Noord-Holland. De Omgevingsdienst Flevoland & Gooi- en Vechtstreek is een gemeenschappelijke regeling tussen de provincie Noord-Holland, de provincie Flevoland en een aantal gemeenten in beide provincies.
- Overige verbonden partijen
De provincie is lid van de vereniging Interprovinciaal Overleg, het IPO. Hiervan kunnen alleen de Nederlandse provincies lid worden. Met deze samenwerking wordt beoogd de condities waaronder provincies werken te optimaliseren en provinciale vernieuwingsprocessen te stimuleren.
De provincie is betrokken bij een aantal stichtingen. Stichtingen worden als verbonden partij opgenomen als door de provincie een bestuurder wordt benoemd en er sprake is van jaarlijkse financiële bijdragen aan die stichting. Daarmee wordt een ruime invulling gegeven aan de definitie van verbonden partijen.
De stichtingen die het betreft zijn:
- Stichting Gooisch Natuurreservaat
- Stichting bevordering kwaliteit leefomgeving Schipholregio
- Stichting Projectbureau Masterplan Noordzeekanaalgebied
- Stichting administratiekantoor Aandelen Zeehaven IJmuiden
- Stichting Oneindig Noord-Holland
- Stichting Voorbereiding Pallas-reactor
Het fonds Nazorg gesloten stortplaatsen provincie Noord-Holland is op grond van de Wet milieubeheer tot stand gekomen als publiekrechtelijk rechtspersoon. Doel is het beheren van de gelden in het fonds, opdat deze gelden worden gebruikt ter dekking van de kosten van de gesloten stortplaatsen.
Wat gaan we daar voor doen?
Sturen op bijdrage provinciale doelen
De provincie stuurt actief op de bijdrage van een verbonden partij aan de provinciale doelen. De beleidsmatige afweging of continuering van participatie in bestaande verbonden partijen wenselijk is, komt aan de orde bij de vierjaarlijkse evaluatie van de verbonden partij. Naast (her)definiëring van het publieke belang zal voor elke verbonden partij, zowel bij het aangaan van de verbintenis als bij de periodieke evaluatie, worden getoetst of deze bijdraagt aan realisatie van beleidsdoelstellingen. Vanuit bedrijfseconomisch perspectief zal beoordeeld worden of de bedrijfsvoering van de verbonden partij voldoende zakelijk is. In alle gevallen wordt periodiek de beleidsmatige afweging gemaakt om betrokken te blijven of te zijn bij activiteiten die de verbonden partij verricht.
Bij het aangaan van een verbinding met en bij het aansturen van een verbonden partij streven wij ernaar:
- Afspraken met de verbonden partijen vast te leggen (bijvoorbeeld in overeenkomsten, statuten of indien van toepassing in een gemeenschappelijke regeling) en te monitoren;
- Afspraken met de verbonden partijen te maken over de frequentie en inhoud van de verantwoordingsinformatie en deze te monitoren;
- Te beoordelen of andere partijen die betrokken zijn bij de verbonden partijen andere belangen kunnen hebben naast het gezamenlijk belang.
Invulling aandeelhouders- en commissarisrol
Wij zijn op grond van de Provinciewet bevoegd te besluiten tot privaatrechtelijke rechtshandelingen van de provincie, dus ook tot het beschikken over aandelen en het uitoefenen van aandeelhoudersrechten. Daarbij geldt dat Provinciale Staten vooraf geïnformeerd worden als zij daarom verzoeken of wanneer de uitoefening van de aandeelhoudersrechten ingrijpende gevolgen voor de provincie kan hebben.
Het stemrecht op grond van de aandeelhoudersrelatie wordt uitgeoefend door een lid van Gedeputeerde Staten op basis van een plenair collegebesluit. Bij de belangrijke deelnemingen worden de vergaderingen van aandeelhouders bezocht. De informatieverstrekking vanuit de deelneming vindt plaats door verzending van jaarstukken, begrotingen, notulen en andere relevante informatie.
Er is voor gekozen de belangen van de provincie bij de deelnemingen primair via de aandeelhoudersrol te behartigen. Dat betekent dat in de Raden van Commissarissen van de provinciale deelnemingen geen leden van Gedeputeerde Staten of Provinciale Staten worden benoemd. De aandeelhoudersrol is geplaatst in de portefeuille van de gedeputeerde die ook belast is met het beleidsveld. Om het benodigde contact met de belangrijkste deelnemingen te hebben, worden door het jaar heen verschillende afstemmingsoverleggen gehouden tussen de portefeuillehouder en bestuurders van de onderneming.
De jaarstukken van verbonden partijen worden beoordeeld op een aantal financiële criteria: positief resultaat, solide financiële verhoudingen (eigen vermogen versus vreemd vermogen), dividendverwachtingen etc.
Ook wordt gekeken naar de ontwikkelingen ten opzichte van voorgaande jaren en de verwachtingen voor de komende jaren. Dit gebeurt in nauw overleg met de betrokken beleidssectoren.
De bepalingen uit de Nederlandse corporate governance code (“Code”), welke van toepassing is op beursgenoteerde vennootschappen met haar statutaire zetel in Nederland, worden zoveel mogelijk toegepast op de deelnemingen van de provincie Noord-Holland. De Code bevat zowel principes als concrete bepalingen die de bij een vennootschap betrokken personen (onder andere bestuurders en commissarissen) en partijen tegenover elkaar in acht zouden moeten nemen.
De desbetreffende vennootschap vermeldt elk jaar in haar jaarverslag op welke wijze zij de principes van de Code in het afgelopen boekjaar heeft toegepast.
Wij informeren Provinciale Staten over de ontwikkelingen bij de deelnemingen in onze jaarstukken en de begroting. Daarbuiten worden Provinciale Staten actief geïnformeerd als daar aanleiding toe is.
Relevante ontwikkelingen verbonden partijen
De volgende wijzigingen hebben de afgelopen tijd plaatsgevonden op het gebied van de verbonden partijen:
- Per 1 juli 2015 is het laatste pakket aandelen Nuon (1,92%) aan Vattenfall verkocht;
- Het lidmaatschap in de Vereniging Amsterdam Airport Area is per 31 december 2015 beëindigd.
Wat gaat het kosten?
De belangen van de provincie Noord-Holland in de verbonden partijen brengen lasten en baten (dividenden) met zich mee.
Uitgaven
De lasten voor de verbonden partijen zijn terug te vinden in verschillende programma’s. De lasten (rentelasten) voor de deelnemingen in SADC en Zeehaven IJmuiden staan in programma 5 “Ruimte” onder operationeel doel 5.3.1.
De bijdragen aan de recreatieschappen zijn opgenomen in programma 5 onder operationeel doel 5.2.3. De bijdragen aan de omgevingsdiensten zijn opgenomen onder operationeel doel 4.1.2. De bijdragen van de provincie aan het Interprovinciaal Overleg zijn opgenomen in programma 1 “Openbaar bestuur”.
Inkomsten
In 2015 ontvingen wij over het boekjaar 2014 ca. € 17,4 miljoen aan dividend. Zie hiervoor het overzicht van de ontvangen bedragen per deelneming. In dit bedrag is begrepen een van Nuon ontvangen dividend ad € 3.794.191.
Een aanzienlijk deel van de ontvangen dividenden wordt gebruikt als algemeen dekkingsmiddel.
Leningen en garantstellingen verstrekt aan provinciale deelnemingen
Aan een aantal provinciale deelnemingen zijn bij oprichting of bij een latere financieringsbehoefte, leningen dan wel garanties verstrekt, namelijk:
- Aan Recreatie Noord-Holland N.V. (RNH) is een leningfaciliteit verstrekt van € 880.000. Van deze faciliteit heeft RNH tot op heden geen gebruik gemaakt.
- Aan Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord N.V. (NHN) is een leningfaciliteit verstrekt van € 750.000, bedoeld voor participatie in een Startersfonds.
- Met Polanenpark is een leningovereenkomst aangegaan voor een maximum bedrag van € 23 miljoen. Eind 2015 bedroeg de schuld van de vennootschap € 17.261.255.
- Aan Zeehaven IJmuiden is in 2011 een lening verstrekt van € 635.000.
- Aan de Regionale Ontwikkelingsmaatschappij voor het Noordzeekanaalgebied N.V. is een renteloze lening verstrekt ten behoeve van investeringen in bedrijventerreinen. Eind 2014 bedroeg de totale schuld € 11.086.095.
Risico’s verbonden aan verbonden partijen
De financiele risico’s gerelateerd aan verbonden partijen zijn als volgt weer te geven (zie tevens de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing):
Gestort aandelenkapitaal bij deelnemingen
Een aandeelhouder in een vennootschap (deelneming) heeft een bedrag betaald voor de aandelen. In het geval dat de vennootschap slechte resultaten behaalt, kan sprake zijn van (gedeeltelijk) verlies van dit bedrag. Dit dient dan op de provinciale belans te worden gecorrigeerd.
Voor een aantal deelnemingen is vanwege dit risico een bedrag in het provinciale weerstandsvermogen opgenomen.
Dividendopbrengsten van deelnemingen
Als een deelneming winsten behaalt, kan een deel van die winst als dividend worden uitgekeerd aan de aandeelhouders. Deze mogelijke inkomsten zijn een risicopost doordat pas na afloop van een boekjaar blijkt of het verwachte resultaat is behaald.
De provincie dekt in het weerstandvermogen het risico af dat 25% van het verwachte dividend niet wordt uitgekeerd .
Verstrekte leningen aan verbonden partijen
Zowel aan een aantal deelnemingen als aan enkele overige verbonden partijen zijn leningen verstrekt. Voor een deel van de verstrekte leningen heeft een dotatie aan het weerstandsvermogen plaatsgevonden in verband met het risico van niet-terugbetaling.
Verstrekte garanties aan verbonden partijen
Zowel ten behoeve van deelnemingen als van overige verbonden partijen zijn garanties/borgstellingen afgegeven. Voor een deel van de verstrekte bedragen heeft een dotatie aan het weerstandsvermogen plaatsgevonden.
Risico’s binnen Gemeenschappelijke Regelingen
Elke deelnemer aan een Gemeenschappelijke Regeling is in principe voor zijn aandeel verantwoordelijk voor mogelijke tekorten binnen de GR. In het provinciale weerstandsvermogen is hiervoor een aantal posten opgenomen.
Bovenstaande risico’s zijn in de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing opgenomen als Financieringsrisico’s, Beleidsrisico’s of als Risico’s Verbonden Partijen.
Staat van deelnemingen
OD | Deelneming | Vestigings- | Nominale | Percentage | Bestuurlijk | Publiek | Bijdrage | Wijzigingen | Resultaat | Eigen Vermogen | Eigen Vermogen | Vreemd | Vreemd | Verstrekte | Dividend | Geraamd | Dividend | |
plaats | Waarde | belang | belang | doel | provinciale doelen | 2016 | 2015 | begin 2015 | eind 2015 | Vermogen | Vermogen | leningen | ontvangen | Dividend | ontvangen | |||
Aandelen | begin 2015 | eind 2015 | eind 2015 | in 2016 | in 2016 | in 2015 | ||||||||||||
€ | % | € | € | € | € | € | € | € | € | € | ||||||||
1 | 4.2.1 | Alliander N.V. | Arnhem | 62.654.400 | 9,16 | Stemrecht AvA | Energievoorziening | Investeringen in energie- infrastructuur | Verkoop Endinet | 235.000.000 | 3.579.000.000 | 3.687.000.000 | 4.093.000.000 | 4.039.000.000 | - | 7.786.000 | 5.000.000 | 11.411.873 |
Bijdragen aan duurzaamheids-initiatieven | ||||||||||||||||||
2 | 4.1.2 | N.V. Afvalzorg Holding | Haarlem | 12.600.000 | 90,00 | Stemrecht AvA | Efficiënt gebruik stortplaatsen | Beheer en exploitatie afval-stortlocaties | 4.557.000 | 46.277.000 | 49.886.000 | 112.264.000 | 113.080.000 | - | 1.125.000 | 1.125.000 | 1.125.000 | |
3 | 3.2.2 & 6.2.1 | N.V. Provinciaal Waterleidingbedrijf Noord-Holland (PWN) | Velserbroek | 6.806.703 | 100,00 | Stemrecht AvA | Drinkwatervoorziening en natuurbeheer | Levering drinkwater | 9.377.000 | 198.967.000 | 207.680.000 | 604.808.000 | 582.261.000 | - | 664.000 | 749.000 | 749.303 | |
Beheer natuurgebieden | ||||||||||||||||||
4 | 6.2.3 | Recreatie Noord-Holland N.V. (RNH) | Haarlem | 370.000 | 100,00 | Stemrecht AvA | Beheer en onderhoud recreatiegebieden | Beheer en onderhoud recreatiegebieden | 313.118 | 3.624.507 | 3.937.626 | 2.304.582 | 1.361.535 | - | - | - | - | |
5 | 5.2.1 & 5.2.2 | Schiphol Area Development Company N.V. (SADC) | Schiphol | 3.424.680 | 25,00 | Stemrecht AvA, Voordracht lid RvC | Ruimtelijke inrichting Schipholgebied | Gebiedsontwikkeling en uitgifte gronden | 1.666.000 | 106.228.000 | 108.528.000 | 10.365.000 | 13.752.000 | - | - | - | - | |
Werving en acquisitie | ||||||||||||||||||
6 | 5.2.1 & 5.2.2 | Regionale Ontwikkelingsmaatschappij voor het Noordzeekanaalgebied (RON) | Zaanstad | 787.500 | 33,30 | Stemrecht AvA | Ontwikkeling Noordzeekanaalgebied | Gebiedsontwikkeling en uitgifte gronden | n.n.b. | n.n.b. | n.n.b. | n.n.b. | n.n.b. | 11.086.095 | - | - | - | |
7 | 5.2.1 | Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord N.V. (NHN) | Alkmaar | 26.460 | 49,00 | Stemrecht AvA, Voordracht voorzitter RvC | Ontwikkeling Economie | Marketing en acquisitie | 221.573 | 613.041 | 834.614 | 1.933.595 | 2.486.600 | 750.000 | - | - | - | |
Versterking economie | ||||||||||||||||||
8 | 5.2.2 | PolanenPark B.V. | Haarlem | 7.200 | 40,00 | Stemrecht AvA | Ontwikkeling bedrijventerrein | Gebiedsontwikkeling en uitgifte gronden | 300.831 | 18.000 | 318.831 | 18.394.004 | 20.021.804 | 17.261.255 | - | - | - | |
9 | 5.2.2 | PolanenPark C.V. | Schiphol | 7.200 | 40,00 | Stemrecht VvV | Ontwikkeling bedrijventerrein | Gebiedsontwikkeling en uitgifte gronden | 1.554.307 | 20.974 | 1.575.427 | 15.959.593 | 20.664.888 | - | - | - | - | |
10 | 5.2.1 | Zeehaven IJmuiden N.V. | IJmuiden | 408.402 | 8,4 (certificaten van aandelen) | Benoeming lid Administratie- kantoor | Visserijbelangen | Beheer en exploitatie van visafslag en havenfaciliteiten | 1.097.000 | 17.378.000 | 18.450.000 | 39.533.000 | 38.613.000 | 635.000 | 24.504 | 25.000 | 24.504 | |
11 | 5.1.1 & 5.1.2 | Zeestad Beheer B.V. | Den Helder | 9.000 | 50,00 | Stemrecht AvA | Stadsvernieuwing Den Helder | Stedelijke vernieuwing | - | 18.000 | 18.000 | - | - | - | - | - | - | |
12 | 5.1.1 & 5.1.2 | Zeestad C.V. | Den Helder | 6.900.000 | 49,00 | Stemrecht VvV | Stadsvernieuwing Den Helder | Stedelijke vernieuwing | - | 59.989.930 | 67.758.541 | 1.679.827 | 192.259 | - | - | - | - | |
13 | 4.2.1 | Ontwikkelingsfonds Duurzame Energie Provincie Noord-Holland B.V. (ODENH) | Haarlem | 18.000 | 100,00 | Stemrecht AvA | Stimulering duurzame energie en ontwikkeling economie | Participaties in duurzame energie bedrijven | 268.535 | 2.399.604 | 2.668.139 | 13.003 | 94.398 | - | - | - | - | |
14 | 8.1.1 | N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) | Den Haag | 1.525.875 | 1,10 | Stemrecht AvA | Belegging | n.v.t. | 226.000.000 | 3.582.000.000 | 4.163.000.000 | 149.923.000.000 | 145.348.000.000 | - | 622.557 | 300.000 | 347.899 | |
15 | 8.1.1 | Nederlandse Waterschapsbank N.V. (NWB) | Den Haag | 11.845 | 0,20 | Stemrecht AvA | Belegging | n.v.t. | 95.000.000 | 1.303.000.000 | 1.399.000.000 | 86.946.000.000 | 89.915.000.000 | - | - | - | - | |
16 | 5.2.1 | Life Sciences Fund Amsterdam B.V. | Amsterdam | 36.038 | 16,9 (gewoon), 20,07 (preferent) | Stemrecht AvA | Ontwikkeling economie | Participaties in medische en life science bedrijven | -482.384 | 11.074.436 | 11.114.636 | 43.069 | 42.890 | - | - | - | - | |
17 | 8.1.1 | B.V. Zeggenschap Wieringerrandmeer | Haarlem | 18.100 | 50,00 | Stemrecht AvA | ontbinding | n.v.t. | 70- | 17.553 | 17.483 | 18.400 | 18.400 | 18.000 | - | - | - | |
18 | 8.1.1 | B.V. Kapitaaldeelname Wieringerrandmeer | Haarlem | 18.100 | 50,00 | Stemrecht AvA | ontbinding | n.v.t. | 70- | 17.503 | 17.433 | 400 | 400 | - | - | - | - | |
19 | 4.2.1 | Participatiefonds Duurzame Economie Provincie Noord-Holland B.V. | Haarlem | 1,00 | 100,00 | stemrecht AvA | stimuleren duurzame economie | Participaties in duurzame economie bedrijven | n.n.b. | n.n.b. | n.n.b. | n.n.b. | n.n.b. | - | - | - | - | |
TOTAAL | 95.629.503 | 29.750.350 | 10.222.061 | 7.199.000 | 13.658.579 |
Gemeenschappelijke regelingen en overige verbonden partijen
De provincie Noord-Holland neemt deel in een aantal gemeenschappelijke regelingen en in een aantal overige verbonden partijen. In de onderstaande tabel staan deze verbonden partijen opgesomd. Daarna volgt een uitgebreide beschrijving en inzicht in de financiële gegevens van elk van de gemeenschappelijke regelingen en overige verbonden partijen.
Voor inzicht in financiële gegevens wordt waar mogelijk gebruik gemaakt van gegevens over 2015. Indien deze nog niet bekend waren op het moment van opstellen van deze paragraaf, wordt gebruik gemaakt van de meest recent gepubliceerde gegevens.
Gemeenschappelijke regelingen | OD | Doel |
1. Schadeschap Luchthaven Schiphol | 5.1.2 | Bevordering afwikkeling schadevergoedingen uitbreiding Schiphol |
2. Recreatieschap Spaarnwoude | 6.2.3 | Beheer recreatiegebied |
3. Recreatieschap Groengebied Amstelland | 6.2.3 | Beheer recreatiegebied |
4. Recreatieschap Twiske-Waterland | 6.2.3 | Beheer recreatiegebied |
5. Recreatieschap Geestmerambacht | 6.2.3 | Beheer recreatiegebied |
6. Recreatieschap Landschap Waterland | 6.2.3 | Beheer recreatiegebied |
7. Recreatieschap Alkmaarder- en Uitgeestermeer | 6.2.3 | Beheer recreatiegebied |
8. Recreatieschap Plassenschap Loosdrecht e.o. | 6.2.3 | Beheer recreatiegebied |
9. Beheersregeling Amstel | 2.1.4 | Beheer Amstel |
10. Randstedelijke Rekenkamer | 1.1.1 | Rekenkamerfunctie |
11. Waddenfonds | 6. | Beheren en besteden Waddenfonds |
12. Omgevingsdienst Flevoland & Gooi-en Vechtstreek | 4.1.2 | Vergunningverlening en handhaving milieutaken |
13. Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied | 4.1.2 | Vergunningverlening en handhaving milieutaken |
14. RUD Noord-Holland Noord | 4.1.2 | Vergunningverlening en handhaving milieutaken |
15. Omgevingsdienst IJmond | 4.1.2 | Vergunningverlening en handhaving milieutaken |
Privaatrechtelijke rechtspersonen | ||
16. Interprovinciaal Overleg (vereniging IPO) | 1.1.1 | Belangenbehartiging provincies |
17. Stichting Gooisch Natuurreservaat | 6.2.1 | Beheer natuurgebied |
18. Stichting bevordering kwaliteit leefomgeving Schipholregio | 5.1.2 | Verbeteren leefkwaliteit Schipholregio |
19. Stichting Projectbureau Masterplan Noordzeekanaalgebied | 5.2.1 | Versterking van de internationale concurrentiepositie van het gebied |
20. Stichting administratiekantoor Aandelen Zeehaven IJmuiden | 5.2.1 | Ontwikkeling haven |
21. Stichting Oneindig Noord-Holland | 7.4.1 | Digitaal ontsluiten cultureel erfgoed |
22. Stichting Voorbereiding Pallas-reactor | 5. | Voorbereiding bouw hoge-flux reactor |
Publiekrechtelijk rechtspersoon | ||
23. Fonds nazorg gesloten stortplaatsen provincie Noord-Holland | 4.1.2 | Beheer fonds ten behoeve van de nazorg stortplaatsen |
Schadeschap Luchthaven Schiphol
Het Schadeschap Luchthaven Schiphol is opgericht door de Provincie Noord-Holland, het Ministerie van Infrastructuur en Milieu (voorheen Verkeer en Waterstaat), het Hoogheemraadschap van Rijnland en 21 (deel)gemeenten rondom de luchthaven. Het Schadeschap is belast met de behandeling van verzoeken om schadevergoeding die verband houden met de Planologische Kernbeslissing Schiphol van 1995, en de daarop volgende Luchthavenindelingsbesluiten en de Luchthavenverkeersbesluiten. Dit is vastgelegd in de Gemeenschappelijke Regeling Luchthaven Schiphol.
Hieronder volgt de visie, rechtsvorm en doel, bestuurlijk belang, activiteiten en bevoegdheden van het Schadeschap Luchthaven Schiphol. Vervolgens wordt specifiek ingegaan op een aantal kerngegevens.
Naam | 1. Schadeschap Luchthaven Schiphol |
Visie en beleidsvoornemens | Met het oprichten van het Schadeschap in 1998 hebben overheden één loket willen instellen voor burgers en bedrijven voor schadeveroorzakende besluiten van overheden over Schiphol. |
Rechtsvorm en doel | Gemeenschappelijke regeling |
Bestuurlijk belang | Zorgvuldige en tijdige afwikkeling van de schadevergoedingen |
Activiteiten | Het Schadeschap behandelt verzoeken om schadevergoeding van omwonenden/bedrijven rond Schiphol die schade lijden ten gevolge van overheidsbesluiten op grond van de Wet Luchtvaart over Schiphol. |
Realisatie provinciale doelen/geleverde prestaties | De activiteiten van het Schadeschap Schiphol hebben bijgedragen aan effectieve regionale samenwerking om schadegevallen formeel en zorgvuldig af te handelen. |
Bevoegdheden | Via gemeenschappelijke regeling |
Naam | 1. Schadeschap Luchthaven Schiphol | |
Vestigingsplaats | Hoofddorp | |
Bestuurders en stemaandeel | Provincie Noord-Holland (1 stem) | |
Algemeen Bestuur | T.P.J. Talsma | |
Dagelijks bestuur | T.P.J. Talsma | |
Andere deelnemers en stemaandeel | Aalsmeer (2 stemmen), Amstelveen (2 stemmen), Haarlemmermeer (2 stemmen), Nieuwkoop (1 stem), Uitgeest (1 stem), Zaanstad (2 stemmen) en het Ministerie van Infrastructuur en Milieu (11 stemmen). | |
Financieel belang | Baten begroting 2016 | € 5.793.250 |
Deelnemersbijdragen | Geen | |
Provinciale bijdrage | Geen | |
Financiële kengetallen | ||
Eigen vermogen | 2014: € 236.049 | 2015: € 233.326 |
Vreemd vermogen | 2014: € 252.672 | 2015: € 138.429 |
Resultaat na bestemming | 2014: € 15.818 | 2015: € 2.723- |
Recreatieschappen
Er zijn in Noord-Holland zes recreatieschappen waarin de provincie deelnemer is (de provincie neemt geen deel aan het Recreatieschap Westfriesland). Al deze schappen dragen bij aan het beheer en onderhoud van regionale recreatiegebieden.
Hieronder volgen de visie, rechtsvorm en doel, bestuurlijk belang, activiteiten en bevoegdheden van de recreatieschappen. Vervolgens wordt specifiek ingegaan op de kerngegevens van de individuele schappen.
Per 1 januari 2017 treedt de provincie uit de gemeenschappelijk regeling recreatieschap Geestmerambacht.
Naam | Recreatieschappen |
Visie en beleidsvoornemens | Elk recreatieschap heeft een eigen ontwikkelingsvisie opgesteld waarin de doelen voor het gebied als totaal en per deelgebied zijn opgenomen. |
Rechtsvorm en doel | Gemeenschappelijk openbaar lichaam (art. 8, lid 1, Wet gemeenschappelijke regelingen) met als doel een evenwichtige ontwikkeling van openluchtrecreatie binnen het gebied met aandacht voor natuur en landschap. |
Bestuurlijk belang | Invloed houden op ruimtelijke ontwikkelingen en financiële bijdrage |
Activiteiten | Ontwikkeling en beheer recreatiegebieden |
Realisatie provinciale doelen/geleverde prestaties | 7010 ha. adequaat beheerd groen door de recreatieschappen |
Bevoegdheden | Verordende en toezichthoudende bevoegdheden. |
Naam | 2. Recreatieschap Spaarnwoude | |
Vestigingsplaats | Haarlem | |
Bestuurders en stemaandeel | Provincie Noord-Holland | |
Algemeen Bestuur | T.P.J. Talsma | |
Dagelijks bestuur | T.P.J. Talsma | |
Andere deelnemers en stemaandeel | ||
1 stem | A. Choho (Amsterdam) | |
1 stem | A. Baerveldt (Velsen) | |
1 stem | J.C.W. Nederstigt (Haarlemmermeer) | |
1 stem | C.Y. Sikkema (Haarlem) | |
1 stem | R. Mauer (plaatsvervanger namens Amsterdam) | |
Financieel belang | Baten begroting 2016 | € 5.860.708 |
Deelnemersbijdragen | € 2.873.360 | |
Provinciale bijdrage | € 1.482.871 | |
Financiële kengetallen | ||
Eigen vermogen | 2014: € 17.102.000 | 2015: € 17.260.874 |
Vreemd vermogen | 2014: € 0 | 2015: € 2.112.054 |
Resultaat na bestemming | 2014: € 0 | 2015: € 0 |
Naam | 3. Recreatieschap Groengebied Amstelland | |
Vestigingsplaats | Amstelveen | |
Bestuurders en stemaandeel | Provincie Noord-Holland | |
Algemeen Bestuur | T.P.J. Talsma | |
Andere deelnemers en stemaandeel | ||
1 stem | M.T.J. Blankers-Kasbergen (Ouder-Amstel) | |
1 stem | R.P. Grondel (Diemen) | |
1 stem | Vacature (Bestuurscommissie Zuid-Oost) | |
1 stem | P. Bot (Amstelveen) | |
1 stem | A. Choho (Amsterdam) | |
1 stem | I. Manuel (Bestuurscommissie Oost) | |
Financieel belang | Baten begroting 2016 | € 3.317.074 |
Deelnemersbijdragen | € 2.768.181 | |
Provinciale bijdrage | € 765.055 | |
Financiële kengetallen | ||
Eigen vermogen | 2014: € 2.931.562 | 2015: € 3.044.861 |
Vreemd vermogen | 2014: € 0 | 2015: € 462.602 |
Resultaat na bestemming | 2014: € 0 | 2015: € 0 |
Naam | 4. Recreatieschap het Twiske (gefuseerd met Landschap Waterland in 2013, maar met gescheiden boekhoudingen tot 2017) | |
Vestigingsplaats | Haarlem | |
Bestuurders en stemaandeel | Provincie Noord-Holland | |
Algemeen Bestuur | T.P.J. Talsma | |
Andere deelnemers en stemaandeel (m.b.t. financiële stukken) | ||
1 stem | J. Klinkhamer (Oostzaan) | |
1 stem | J.N.J.J. Beemsterboer (Wormerland) | |
2 stemmen | A.C. Nienhuis (Landsmeer) | |
1 stem | G. Nijenhuis (Purmerend) | |
Financieel belang | Baten begroting 2016 | € 2.200.307 |
Deelnemersbijdragen | € 1.713.950 | |
Provinciale bijdrage | € 988.949 | |
Financiële kengetallen | ||
Eigen vermogen | 2014: € 2.558.100 | 2015: € 2.481.406 |
Vreemd vermogen | 2014: € 0 | 2015: € 292.090 |
Resultaat na bestemming | 2014: € 0 | 2015: € 0 |
Naam | 5. Recreatieschap Geestmerambacht (tot 1-1-2017) | |
Vestigingsplaats | Haarlem | |
Bestuurders en stemaandeel | Provincie Noord-Holland | |
Algemeen Bestuur | T.P.J. Talsma | |
Andere deelnemers en stemaandeel | ||
1 stem | A.J.L. Buis (Langedijk) | |
1 stem | J.F.N. Cornelisse (Langedijk) | |
1 stem | L.H.M. Dickhoff (Heerhugowaard) | |
1 stem adviserend | T. Meedendorp (Bergen) | |
1 stem adviserend | O. Rasch (Bergen) | |
1 stem | J.P. Nagengast (Alkmaar) | |
1 stem | J. Bouwes (Schagen) | |
1 stem | H. de Ruiter (Schagen) | |
1 stem | A.M. Valent-Groot (Heerhugowaard) | |
Financieel belang | Baten begroting 2016 | € 2.601.702 |
Deelnemersbijdragen | € 793.370 | |
Provinciale bijdrage | € 334.993 | |
Financiële kengetallen | ||
Eigen vermogen | 2014: € 6.382.300 | 2015: € 6.164.032 |
Vreemd vermogen | 2014: € 0 | 2015: € 3.051.358 |
Resultaat na bestemming | 2014: € 0 | 2015: € 0 |
Naam | 6. Recreatieschap Landschap Waterland | |
Vestigingsplaats | Haarlem | |
Bestuurders en stemaandeel | Provincie Noord-Holland | |
Algemeen Bestuur | T.P.J. Talsma | |
Andere deelnemers en stemaandeel | ||
5 stemmen | A. Choho (Amsterdam) | |
1 stem | H.N.G. Brinkman (Beemster) | |
1 stem | G.J.M. Bekhuis (Waterland) | |
4 stemmen | L. Vissers-Koopman (Zaanstad) | |
3 stemmen | W.H.M. Rijkenberg (Edam-Volendam) | |
1 stem | N.J.J. Beemsterboer (Wormerland) | |
1 stem | A.C. Nienhuis (Landsmeer) | |
1 stem | vacature (Alkmaar) | |
Financieel belang | Baten begroting 2016 | € 685.804 |
Deelnemersbijdragen | € 652.748 | |
Provinciale bijdrage | € 335.511 | |
Financiële kengetallen | ||
Eigen vermogen | 2014: € 1.831.500 | 2015: € 1.817.229 |
Vreemd vermogen | 2014: € 0 | 2015: € 48.583 |
Resultaat na bestemming | 2014: € 0 | 2015: € 0 |
Naam | 7. Recreatieschap Alkmaarder- en Uitgeestermeer | |
Vestigingsplaats | Haarlem | |
Bestuurders en stemaandeel | Provincie Noord-Holland | |
Algemeen Bestuur | T.P.J. Talsma | |
Dagelijks bestuur | T.P.J. Talsma | |
Andere deelnemers en stemaandeel | ||
1 stem | C.B. Tunen-Fatels (Heemskerk) | |
1 stem | J.P. Nagengast (Alkmaar) | |
1 stem | L. Vissers-Koopman (Zaanstad) | |
1 stem | A.N. Dellemijn (Heiloo) | |
1 stem | C.G. van Weel-Niesten (Beverwijk) | |
1 stem | J.M. Kloosterman (Uitgeest) | |
1 stem | L. van Schoonhoven (Castricum) | |
Financieel belang | Baten begroting 2016 | € 2.179.057 |
Deelnemersbijdragen | € 1.310.573 | |
Provinciale bijdrage | € 725.005 | |
Financiële kengetallen | ||
Eigen vermogen | 2014: € 1.315.600 | 2015: € 1.411.483 |
Vreemd vermogen | 2014: € 48.400 | 2015: € 439.453 |
Resultaat na bestemming | 2014: € 0 | 2015: € 0 |
Naam | 8. Recreatieschap Plassenschap Loosdrecht e.o. | |
Vestigingsplaats | Utrecht | |
Bestuurders en stemaandeel | Provincie Noord-Holland | |
Algemeen Bestuur | T.P.J. Talsma en P.E. Kirch-Voors | |
Dagelijks bestuur | T.P.J. Talsma | |
Andere deelnemers en stemaandeel | ||
6 stemmen | Wijdemeren | |
6 stemmen | Stichtse Vecht | |
1 stem | Provincie Utrecht | |
1 stem | Gemeente Utrecht | |
Financieel belang | Baten begroting 2016 | € 2.201.700 |
Deelnemersbijdragen | € 1.306.400 | |
Provinciale bijdrage | € 504.800 | |
Financiële kengetallen | ||
Eigen vermogen | 2014: € 576.000 | 2015: € 600.000 |
Vreemd vermogen | 2014: € 2.016.300 | 2015: € 1.513.100 |
Resultaat na bestemming | 2014: € 168.800 | 2015: € 225.700 |
Beheersregeling Amstel
De Beheersregeling Amstel is een gemeenschappelijke regeling tussen de provincies Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht ter behartiging van een doelmatig beheer van de Amstel.
Hieronder volgen de visie, rechtsvorm en doel, bestuurlijk belang, activiteiten en bevoegdheden van de Beheersregeling Amstel. Vervolgens wordt specifiek ingegaan op een aantal kerngegevens.
Naam | 9. Beheersregeling Amstel |
Visie en beleidsvoornemens | De provincies Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht wensen een doelmatig beheer van de Amstel als vaarweg. Het gaat dan om een vlotte en veilige scheepvaart op de Amstel. |
Rechtsvorm en doel | Het provinciaal doel ten aanzien van vaarwegen is het transport over water bevorderen voor zover dat een bijdrage kan leveren aan de ontlasting van de wegen en aan een vermindering van de belasting van het milieu. Daarnaast ambieert Noord-Holland om de watersportprovincie van Nederland te worden. In de overeenkomst wordt het beheer van de Amstel, gedeelte Omval-Amsterdam-Tolhuissluis, gelegd bij de provincie Noord-Holland. Hiermee wordt beoogd het verbrokkelen van publiekrechtelijk vaarweg- en scheepvaartbeheer te voorkomen. Er is sprake van een overeenkomst. |
Bestuurlijk belang | Er kan gesteld worden dat de Amstel doelmatig wordt beheerd. Dit is mogelijk omdat door de beheerregeling het beheer bij één provincie, de provincie Noord-Holland is belegd. De bestuurlijke verantwoordelijkheid is daarmee eenduidig geregeld. |
Activiteiten | De provincie Noord-Holland beheert en onderhoudt de Amstel vanaf de Tolhuissluis tot de provinciale beheergrens nabij de Omval in Amsterdam. Noord-Holland doet dit ook op de binnen de provincies Utrecht en Zuid-Holland gelegen delen van de Amstel. |
Realisatie provinciale doelen/geleverde prestaties | D.m.v. de Beheersregeling Amstel is ook in 2015 een doelmatig vaarweg- en nautisch beheer van de Amstel tussen Tolhuissluis en Omval Amsterdam uitgevoerd. Daarmee is een bijdrage geleverd aan de hierboven vermelde doelen. |
Bevoegdheden | De provincie Noord-Holland treedt op als technisch en nautisch beheerder van de Amstel. |
Naam | 9. Beheersregeling Amstel | |
Vestigingsplaats | n.v.t. | |
Bestuurders en stemaandeel | Provincie Noord-Holland | |
Algemeen Bestuur | Naam AB-lid; n.v.t. | |
Dagelijks bestuur | Naam DB-lid; n.v.t. | |
Financieel belang | Baten begroting 2016 | € 0 |
Deelnemersbijdragen | € 0 | |
Provinciale bijdrage | € 0 | |
Financiële kengetallen | ||
Eigen vermogen | 2014: € 0 | 2015: € 0 |
Vreemd vermogen | 2014: € 0 | 2015: € 0 |
Resultaat na bestemming | 2014: € 0 | 2015: € 0 |
De inkomsten en uitgaven omtrent deze beheersregeling worden niet apart bijgehouden. De Amstel is één van de ca. 15 vaarwegen die we in beheer en onderhoud hebben (de Amstel is ca. 25 kilometer lang op een totaal van ca. 250 kilometer vaarweg die we als provincie beheren). De delen van de Amstel die liggen in Zuid-Holland en Utrecht zijn daar ongeveer een kwart van. We hebben daar geen oever-onderhoud (dat is niet bij ons in beheer) en de laatste jaren geen baggerwerken uitgevoerd. Blijft over het beheer en de zorg voor het in goede staat houden. Dit zijn apparaatskosten voor schouw, vergunningverlening, toezicht, handhaving etc.
Randstedelijke Rekenkamer
De Randstedelijke Rekenkamer is een gemeenschappelijke regeling tussen de provincies Noord-Holland, Zuid-Holland, Flevoland en Utrecht.
Hieronder volgen de visie, rechtsvorm en doel, bestuurlijk belang, activiteiten en bevoegdheden van de Randstedelijke Rekenkamer. Vervolgens wordt specifiek ingegaan op een aantal kerngegevens.
Naam | 10. Randstedelijke Rekenkamer |
Visie en beleidsvoornemens | De Randstedelijke Rekenkamer ziet het als haar verantwoordelijkheid om een bijdrage te leveren aan goed openbaar bestuur door kennisuitwisseling en samenwerking binnen de betrokken provincies en eventueel andere publieke organen te bevorderen. Kwaliteit, betrouwbaarheid en onafhankelijkheid ziet de Rekenkamer als belangrijkste kenmerken van haar producten. |
Rechtsvorm en doel | De Randstedelijke Rekenkamer is een gemeenschappelijke regeling en heeft als doel de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van de provincies Flevoland, Noord-Holland, Utrecht en Zuid-Holland te verbeteren. |
Bestuurlijk belang | De gemeenschappelijke regeling is aangegaan om gezamenlijk op een effectieve en efficiënte wijze de wettelijke opdracht voor het instellen van een rekenkamer vorm en inhoud te kunnen geven. |
Activiteiten | De Randstedelijke Rekenkamer verricht onafhankelijk onderzoek naar de provincies en de daarmee verbonden organen. De Rekenkamer informeert primair de Provinciale Staten over haar onderzoeksbevindingen, oordelen en aanbevelingen. |
Realisatie provinciale doelen/geleverde prestaties | Met haar onderzoeken beoogt de rekenkamer bij te dragen aan het verbeteren van het functioneren van het provinciaal bestuur en de daarmee verbonden organen en het versterken van de publieke verantwoording. In 2015 heeft de rekenkamer onderzoek gedaan naar het provinciale beleid met betrekking tot verbonden partijen en het provinciale toezicht op gemeenschappelijke regelingen van gemeenten. |
Bevoegdheden | De taken en bevoegdheden van de Randstedelijke Rekenkamer zijn in de Provinciewet vastgelegd. De onafhankelijke positie wordt gewaarborgd door onder meer de vrijheid van onderzoek, de toegang tot personen en gegevens en openbaarheid van rapportage. De Rekenkamer doet onderzoek op basis van een eigen onderzoeksprogramma, dat wordt vastgesteld na overleg met de programmaraad. Deze programmaraad bestaat uit leden van de Provinciale Staten van de vier provincies. |
Naam | 10. Randstedelijke Rekenkamer | |
Vestigingsplaats | Amsterdam | |
Bestuurders en stemaandeel | Provincie Noord-Holland | |
Algemeen Bestuur | Er is één lid van de Randstedelijke Rekenkamer. Per ultimo 2015 is dat dr. ir. A.W.C. Hoenderdos-Metselaar MBA. | |
Dagelijks bestuur | Het lid van de rekenkamer vervult tevens de functie van directeur. | |
Andere deelnemers en stemaandeel | ||
Iedere deelnemer heeft hetzelfde stemaandeel. | Andere deelnemers zijn de provincies Zuid-Holland, Flevoland en Utrecht. | |
Financieel belang | Baten begroting 2016 | € 1.675.900 |
Deelnemersbijdragen | € 1.481.900 | |
Provinciale bijdrage | € 459.153 | |
Financiële kengetallen | ||
Eigen vermogen | 2014: € 232.500 | 2015: € 215.000 |
Vreemd vermogen | 2014: € 512.959 | 2015: € 703.746 |
Resultaat na bestemming | 2014: € 0 | 2015: € 0 |
Openbaar lichaam Waddenfonds
Openbaar lichaam Waddenfonds is een gemeenschappelijke regeling tussen de provincies Noord-Holland, Groningen en Fryslân.
Hieronder volgen de visie, rechtsvorm en doel, bestuurlijk belang, activiteiten en bevoegdheden van het Waddenfonds. Vervolgens wordt specifiek ingegaan op een aantal kerngegevens.
Naam | 11. Openbaar lichaam Waddenfonds |
Visie en beleidsvoornemens | Het Waddenfonds is na het rapport van Adviesgroep Waddenzeebeleid (commissie Meijer) oorspronkelijk opgericht in 2007 om de duurzame bescherming en ontwikkeling van de Waddenzee als natuurgebied en het behoud van het unieke open landschap te stimuleren. Er is toen €800 miljoen ter beschikking gesteld voor aanvullende investeringen in het Waddengebied. Hiertoe is in 2007 het Waddenfonds opgericht. Het Waddenfonds loopt tot en met 2026. Later is daar door de Tweede Kamer een economische doelstelling aan toegevoegd. |
Rechtsvorm en doel | Gemeenschappelijke regeling met openbaar lichaam |
Bestuurlijk belang | Gezamenlijk beheren en programmatisch besteden van de gelden van het Waddenfonds |
Activiteiten | Het beheer van het Waddenfonds, opstellen en vaststellen subsidieverordening en jaarprogramma, verstrekken van subsidies ten laste van het Waddenfonds; het op privaatrechtelijke titel besteden van middelen ten laste van het Waddenfonds; de voorbereiding van het door provinciale staten vast te stellen Uitvoeringsplan Waddenfonds. Deze activiteiten worden uitgevoerd met inachtneming van het bestuursakkoord en de door provinciale staten vastgestelde beleidskaders met betrekking tot het werkingsgebied van het Waddenfonds. (zie artikel 4 Gemeenschappelijke Regeling Waddenfonds). |
Realisatie provinciale doelen/geleverde prestaties | In 2015 hebben o.a. de volgende projecten subsidie ontvangen van het Waddenfonds. Een aantal van deze projecten komt ook in aanmerking voor provinciale cofinanciering. |
Bevoegdheden | Aan het openbaar lichaam Waddenfonds zijn de volgende publiekrechtelijke bevoegdheden overgedragen: |
Naam | 11. Openbaar lichaam Waddenfonds | |
Vestigingsplaats | Leeuwarden | |
Bestuurders en stemaandeel | Provincie Noord-Holland | |
Algemeen Bestuur | Naam AB-leden vanuit Noord-Holland: P.J. van Hartskamp- de Jong, C.H. Boland. C.J. Loggen. | |
Dagelijks bestuur | Naam DB-lid: C.J. Loggen | |
Andere deelnemers en stemaandeel | Provincie Fryslân en Provincie Groningen | |
1 stem | Deelnemers Provincie Groningen: H. Staghouwer (DB) | |
1 stem | Deelnemers Provincie Fryslân: K. Kielstra (DB) | |
Financieel belang | Baten begroting 2017 | € 39.308.000 |
Deelnemersbijdragen | € 0 | |
Provinciale bijdrage | € 0 | |
Financiële kengetallen | ||
Eigen vermogen | 2014: € 34.377.568 | 2015: € 68.564.696 |
Vreemd vermogen | 2014: € 121.553.468 | 2015: € 101.265.645 |
Resultaat na bestemming | 2014: € 4.596.492 | 2015: € 21.406.507 |
Omgevingsdiensten
Er zijn in Noord-Holland vier omgevingsdiensten. De provincie neemt deel in deze omgevingsdiensten.
Hieronder volgen de visie, rechtsvorm en doel, bestuurlijk belang, activiteiten en bevoegdheden van de Omgevingsdiensten. Vervolgens wordt specifiek ingegaan op een aantal kerngegevens.
Naam | Omgevingsdiensten |
Visie en beleidsvoornemens | Verbetering van dienstverlening, kwaliteit van vergunningverlening en handhaving op gebied van milieu, bodem en ruimtelijke ordening. Creëren van gelijk speelveld voor bedrijven. Verhoging van efficiëntie van het functioneren op dit gebied. |
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke Regeling |
Bestuurlijk belang | PNH blijft bevoegd gezag voor taken die de OD uitvoert. PNH is bestuurlijk verantwoordelijk voor de kwaliteit die de OD levert aan het bedrijfsleven en de burgers en draagt ook de risico’s van slecht functioneren van de OD |
Activiteiten | Vergunningverlening en handhaving milieutaken |
Realisatie provinciale doelen/geleverde prestaties | De omgevingsdiensten hebben door vergunningverlening, toezicht en handhaving in het omgevingsrecht bij bedrijven en instellingen in de eigen regio’s in Noord-Holland bijgedragen aan de verwezenlijking van de beleidsdoelstellingen van de provincie betreffende de kwaliteit van de leefomgeving, veiligheid en duurzaamheid. |
Bevoegdheden | Gemandateerd door de deelnemers |
Naam | 12. Omgevingsdienst Flevoland Gooi- en Vechtstreek | |
Vestigingsplaats | Lelystad | |
Bestuurders en stemaandeel | Provincie Noord-Holland | |
Algemeen Bestuur | Naam AB-lid T.P.J. Talsma | |
Dagelijks bestuur | Geen DB-lid | |
Andere deelnemers en stemaandeel | Flevoland 32,84 % | Dronten 5,87 % |
Financieel belang | Baten begroting 2016 | € 11.539.467 |
Deelnemersbijdragen | € 11.302.919 | |
Provinciale bijdrage | € 521.293 | |
Financiële kengetallen | ||
Eigen vermogen | 2014: € 2.376.035 | 2015: € 2.363.833 |
Vreemd vermogen | 2014: € 400.386 | 2015: € 629.919 |
Resultaat na bestemming | 2014: € 468.035 | 2015: € 608.133 |
Naam | 13. Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied | |
Vestigingsplaats | Zaandam | |
Bestuurders en stemaandeel | Provincie Noord-Holland | |
Algemeen Bestuur | Namen AB-leden: T.P.J. Talsma en J.H.M. Bond | |
Dagelijks bestuur | Naam DB-lid T.P.J. Talsma | |
Andere deelnemers en stemaandeel | Amsterdam 30 % | Amstelveen 5 % |
Financieel belang | Baten begroting 2016 | € 35.650.000 |
Deelnemersbijdragen | € 35.268.000 | |
Provinciale bijdrage | € 8.416.778 | |
Financiële kengetallen | ||
Eigen vermogen | 2014: € 1.199.000 | 2015: € 3.391.000 |
Vreemd vermogen | 2014: € 14.920.000 | 2015: € 14.004.000 |
Resultaat na bestemming | 2014: € 494.000 | 2015: € 1.891.000 |
Naam | 14. RUD Noord-Holland Noord | |
Vestigingsplaats | Hoorn | |
Bestuurders en stemaandeel | Provincie Noord-Holland | |
Algemeen Bestuur | Naam AB-lid T.P.J. Talsma | |
Dagelijks bestuur | Naam DB-lid T.P.J. Talsma | |
Andere deelnemers en stemaandeel | Den Helder 7 % | Stedebroec 2 % |
Financieel belang | Baten begroting 2016 | € 10.981.366 |
Deelnemersbijdragen | € 10.881.366 | |
Provinciale bijdrage | € 3.192.306 | |
Financiële kengetallen | ||
Eigen vermogen | 2014: € 1.029.940 | 2015: € 625.942 |
Vreemd vermogen | 2014: € 1.432.396 | 2015: € 1.643.919 |
Resultaat na bestemming | 2014: € 990.506 | 2015: € 298.021 |
Naam | 15. Omgevingsdienst IJmond | |
Vestigingsplaats | Beverwijk | |
Bestuurders en stemaandeel | Provincie Noord-Holland | |
Algemeen Bestuur | Naam AB-lid T.P.J. Talsma | |
Dagelijks bestuur | Geen DB-lid | |
Andere deelnemers en stemaandeel | Velsen 34 | Haarlem 26 |
Financieel belang | Baten begroting 2016 | € 7.536.583 |
Deelnemersbijdragen | € 4.669.078 | |
Provinciale bijdrage | € 137.057 | |
Financiële kengetallen | ||
Eigen vermogen | 2014: € 729.970 | 2015: € 714.867 |
Vreemd vermogen | 2014: € 11.795.627 | 2015: € 10.482.087 |
Resultaat na bestemming | 2014: € 180.338 | 2015: € 107.309 |
Interprovinciaal Overleg
De provincie Noord-Holland neemt deel in een interprovinciaal samenwerkingsverband. Het voornaamste doel van de vereniging is gezamenlijke belangenbehartiging op nationaal en Europees niveau.
Onderstaand volgen de visie, rechtsvorm en het doel, het bestuurlijk belang alsook de activiteiten en bevoegdheden van dit samenwerkingsverband. Vervolgens wordt specifiek ingegaan op een aantal kerngegevens.
Naam | 16. Interprovinciaal Overleg |
Visie en beleidsvoornemens | Interprovinciale afstemming en belangenbehartiging |
Rechtsvorm en doel | Vereniging; het IPO is een vereniging van en voor de provincies. De provincies zijn de leden van de vereniging en zijn vertegenwoordigd in Bestuur en Algemene Vergadering. |
Bestuurlijk belang | Afstemming en belangenbehartiging |
Activiteiten | Afstemming en belangenbehartiging |
Realisatie provinciale doelen/geleverde prestaties | Belangenbehartiging in Den Haag en in Brussel op verschillende relevante provinciale dossiers. |
Bevoegdheden | Het IPO treedt op als vertegenwoordiger van de twaalf provincies richting het Rijk, op die dossiers die voor het IPO van belang zijn. |
Naam | 16. Interprovinciaal Overleg |
Vestigingsplaats | Den Haag |
Bestuurders en aandeel | Provincie Noord-Holland |
Bestuurslid | Naam AB-leden: A. Tekin (PvdA) en M.C.A. Klein (CU-SGP) |
Financieel belang | Statuten van de vereniging bepalen dat de deelnemers de kosten van het IPO moeten voldoen. |
Financiële kengetallen | In 2015 bedroeg de provinciale bijdrage aan het IPO € 671.848. |
Stichting Gooisch Natuurreservaat
De provincie Noord-Holland vormt, samen met vijf Gooise gemeenten (Blaricum, Gooise Meren, Hilversum, Huizen en Laren) en de gemeente Amsterdam, de Stichting Gooisch Natuurreservaat. De stichting heeft als doel de instandhouding van het natuurschoon in het Gooi door de verkrijging van de aldaar gelegen terreinen, ten einde deze te eeuwigen dage ongeschonden als natuurreservaat te behouden, en aan het publiek het genot van dat natuurschoon te verzekeren door vrije toegang tot die terreinen onder eventueel te stellen bepalingen.
Onderstaand volgen de visie, rechtsvorm en het doel, bestuurlijk belang en de activiteiten en bevoegdheden van dit samenwerkingsverband. Vervolgens wordt specifiek ingegaan op een aantal kerngegevens.
Naam | 17. Stichting Gooisch Natuurreservaat |
Visie en beleidsvoornemens | In de visie van de stichting leveren de waardevolle kenmerken van landschap, natuur en cultureel erfgoed (samen het "natuurschoon") een belangrijke bijdrage aan het welzijn van de mens. Het behoud van deze waarden in het Gooi vindt het Gooisch Natuurreservaat daarom van groot belang voor de bewoners en bezoekers van de regio, voor nu en later. Iedereen dient de natuur en het landschap te kunnen ervaren en dient er kennis over te kunnen vergaren. De verkregen ervaringen en inzichten zullen leiden tot sympathie voor natuurbescherming, een voorwaarde voor duurzaam behoud van de terreinen. |
Rechtsvorm en doel | Stichting volgens statuten. Financiering door de participanten (bestaande uit de provincie, de gemeenten in het Gooi en de gemeente Amsterdam) is geregeld in een samenwerkingsovereenkomst. |
Bestuurlijk belang | Het algemeen bestuur bestaat uit leden van de verschillende gemeenteraden en leden van Provinciale Staten van Noord-Holland. Het dagelijks bestuur bestaat uit leden van de colleges van Burgemeester en Wethouders, en van Gedeputeerde Staten van Noord-Holland. De zetelverdeling in het algemeen bestuur is als volgt: provincie Noord-Holland 4 zetels; gemeente Amsterdam 2 zetels; gemeente Blaricum 1 zetel; gemeente Bussum 2 zetels; gemeente Hilversum 4 zetels; gemeente Huizen 2 zetels; gemeente Laren 1 zetel; gemeente Naarden 1 zetel; |
Activiteiten | Het aankopen, inrichten en beheren van natuurgebieden handhaving en toezicht in natuurgebieden, belangenbehartiging van natuur in multidisciplinaire projecten, het verzorgen van natuur- en milieueducatie. |
Realisatie provinciale doelen/geleverde prestaties | Met de provinciale participantenbijdrage heeft GNR onder meer haar natuurgebieden kunnen beheren. Hiermee hebben deze middelen bijgedragen aan de realisatie van onze doelstelling om het groen te beschermen. |
Bevoegdheden | Aankopen, inrichten en beheren van natuurgebieden, voor zover binnen het statuut is toegestaan. De stichting heeft geen publiekrechtelijke bevoegdheden. |
Naam | 17. Stichting Gooisch Natuurreservaat |
Vestigingsplaats | Hilversum |
Bestuurders en aandeel | Provincie Noord-Holland |
Bestuurslid | In het algemeen bestuur: C.W.M. van Rooij, F.K. de Groot, J.J.A.M. van Hooff en gedeputeerde Talsma. Gedeputeerde Talsma is tevens lid van het dagelijks bestuur. |
Financieel belang | Statuten van de stichting bepalen dat de deelnemers het exploitatietekort van de stichting dragen, volgens de volgende, in de samenwerkingsovereenkomst opgenomen, verdeelsleutel: Provincie Noord-Holland 25%; Gemeente Amsterdam 10%; en de gemeenten Blaricum, Bussum, Hilversum, Huizen, Laren en Naarden gezamenlijk voor 65%. |
Financiële kengetallen | In 2015 bedroeg het exploitatietekort van het GNR € 1.900.360, waarvan het provinciale aandeel € 501.000 bedroeg. |
Stichting bevordering kwaliteit leefomgeving Schipholregio
De Stichting bevordering kwaliteit leefomgeving Schipholregio is opgericht teneinde de kwaliteit van de woon-, werk- en leefomgeving in de Schipholregio, in de ruimste zin van het woord te bevorderen.
Hieronder volgt de visie, rechtsvorm en doel, bestuurlijk belang, activiteiten en bevoegdheden van de Stichting. Vervolgens wordt specifiek ingegaan op een aantal kerngegevens.
Naam | 18. Stichting bevordering kwaliteit leefomgeving Schipholregio |
Visie en beleidsvoornemens | Realiseren van gebiedsgerichte projecten en individuele maatregelen conform het convenant Leefbaarheid 2007 (onderdeel van de Aldersafspraken 2007) |
Rechtsvorm en doel | Rechtsvorm: Stichting |
Bestuurlijk belang | Gedeputeerde Schiphol: Voorzitter Raad van Toezicht |
Activiteiten | Minimaal 1 keer per jaar komt de Raad van Toezicht bijeen |
Realisatie provinciale doelen/geleverde prestaties | De stichting draagt zorg voor een betere balans tussen lusten en lasten van Schiphol. Door investeringen in de omgeving die belast wordt door vliegtuiggeluid, waar ruimtelijke beperkingen zijn door de nabijheid van Schiphol en hinder beperkende maatregelen niet mogelijk zijn, wordt de leefbaarheid verbeterd. |
Bevoegdheden | Benoemt en ontslaat bestuurders (Statuten art. 4, lid 1 en lid 3; art. 9, lid 8) |
Naam | 18. Stichting bevordering kwaliteit leefomgeving Schipholregio | |
Vestigingsplaats | Haarlemmermeer | |
Bestuurders en stemaandeel | Provincie Noord-Holland | |
Algemeen Bestuur | Naam AB-lid: geen deelneming aan AB vanuit PNH | |
Dagelijks bestuur | Naam DB-lid: geen deelname PNH | |
Andere deelnemers en stemaandeel | ||
Deelnemer J. Hoffscholte | ||
Deelnemer: J. Bezemer | ||
Deelnemer: C. Claassen | ||
Deelnemer: J. Bolhoeve | ||
Financieel belang | Baten begroting 2016 | € 0 |
Deelnemersbijdragen | € 0 | |
Provinciale bijdrage | € 0 | |
Financiële kengetallen | ||
Eigen vermogen | 2014: € 25.942.001 | 2015: € 24.941.987 |
Vreemd vermogen | 2014: € 769.362 | 2015: € 644.421 |
Resultaat na bestemming | 2014: € 0 | 2015: € 0 |
Stichting Projectbureau Masterplan Noordzeekanaalgebied
Hieronder volgen de visie, rechtsvorm en doel, bestuurlijk belang, activiteiten en bevoegdheden van de stichting. Vervolgens wordt specifiek ingegaan op een aantal kerngegevens.
Naam | 19. Stichting Projectbureau Masterplan Noordzeekanaalgebied |
Visie en beleidsvoornemens | De ambitie is om met het NZKG een zo groot mogelijke bijdrage te leveren aan het verbeteren van de internationale concurrentiepositie van de metropoolregio Amsterdam |
Rechtsvorm en doel | Rechtsvorm: Stichting |
Bestuurlijk belang | Gedeputeerde Havens: Voorzitter Bestuursplatform NZKG |
Activiteiten | Minimaal 4 keer per jaar komt het bestuursplatform bijeen |
Realisatie provinciale doelen/geleverde prestaties | Ruimte-intensiveringsmonitor, inventarisatie leefbaarheidsdoelstellingen en uitvoering, werkateliers duurzaamheid en leefbaarheid, Synopsis SHIP. |
Bevoegdheden | Benoemen programmamanager, opdrachtgever regionale projecten uit het uitvoeringsprogramma en verantwoordelijk voor de jaarrekening van de stichting. |
Naam | 19. Stichting Masterplan Noordzeekanaalgebied | |
Vestigingsplaats | IJmuiden | |
Bestuurders en stemaandeel | Provincie Noord-Holland | |
Algemeen Bestuur | Naam AB-lid: gedeputeerde mw. E. Post (voorzitter) | |
Dagelijks bestuur | Naam DB-lid: Gedeputeerde mw. E. Post | |
Andere deelnemers en stemaandeel | ||
1 stem | Wethouder EZ K. Ollongren namens gemeente Amsterdam | |
1 stem | Wethouder EZ. D. Straat namens gemeente Zaanstad | |
1 stem | Wethouder EZ T. de Rudder namens gemeente Beverwijk | |
1 stem | Wethouder EZ A. Verkaik namens gemeente Velsen | |
1 stem | Wethouder EZ R. van Haeften namens Haarlemmerliede | |
Financieel belang | Inkomsten stichting in de vorm van bijdragen: | |
Provincie Noord-Holland | € 56.963 | |
Gemeente Amsterdam | € 34.913 | |
Gemeente Velsen | € 29.400 | |
Gemeente Zaanstad | € 29.400 | |
Gemeente Beverwijk | € 29.400 | |
Gemeente Haarlemmerliede & Spaarnwoude | € 3.675 € 3.500 | |
Inkomsten stichting | € 187.251 | |
Financiële kengetallen | ||
Eigen vermogen | 2014: € 383.840 | 2015: € 319. 434 |
Vreemd vermogen | 2014: 0 | 2015: 0 |
Resultaat na bestemming | 2014: 0 | 2015: 0 |
Stichting Administratiekantoor aandelen Zeehaven IJmuiden N.V.
Hieronder volgen de visie, rechtsvorm en doel, bestuurlijk belang, activiteiten en bevoegdheden van de stichting. Vervolgens wordt specifiek ingegaan op een aantal kerngegevens.
Naam | 20. Stichting Administratiekantoor aandelen Zeehaven IJmuiden N.V. |
Visie en beleidsvoornemens | Beheer en ontwikkeling van haven- en visveilinginfrastructuur t.b.v. economische ontwikkeling |
Rechtsvorm | Stichting |
Bestuurlijk belang | 8,4% |
Doel en activiteiten | Het administreren en beheren van aandelen in het kapitaal van de te IJmuiden (gemeente Velsen) gevestigde naamloze vennootschap Zeehaven IJmuiden N.V. |
Realisatie provinciale doelen/geleverde prestaties | Beheren aandelenpakket en ontvangst dividenden |
Bevoegdheden | De provincie benoemt één lid van het Bestuur van de Stichting Administratiekantoor aandelen Zeehaven IJmuiden N.V. |
Naam | 20. Stichting Administratiekantoor aandelen Zeehaven IJmuiden N.V. | |
Vestigingsplaats | IJmuiden | |
Bestuurders en stemaandeel | Provincie Noord-Holland | |
Algemeen Bestuur | J.A.W. van Dalen (lid) | |
Dagelijks bestuur | n.v.t. | |
Financieel belang | Baten begroting 2016 | € 7.399.000 |
(Zeehaven IJmuiden N.V.) | Deelnemersbijdragen | € 4.372.516 |
Provinciale bijdrage | € 480.402 | |
Financiële kengetallen | ||
Eigen vermogen | 2014: € 17.378.000 | 2015: € 18.450.000 |
Vreemd vermogen | 2014: € 39.553.000 | 2015: € 38.613.000 |
Resultaat na bestemming | 2014: € 910.000 | 2015: € 1.097.000 |
Stichting Oneindig Noord-Holland
Naam | 21. Stichting Oneindig Noord-Holland |
Rechtsvorm en taak | Stichting |
Bestuurlijk belang | Omdat het gaat om een verzelfstandigd provinciaal project is het belangrijk dat de provincie zelf sturing houdt op het platform. Daarom hebben GS gekozen voor een overheidsstichting. Hiermee heeft de provincie het intellectueel eigendom behouden van de tot nu toe gecreëerde producten. Andere publieke en private partijen kunnen hun doelen beter koppelen aan de activiteiten producten die in het kader van het platform zijn ontwikkeld. Ook kan door een overheidsstichting aan fondsenwerving worden gedaan, wat voor de provincie niet mogelijk is. |
Activiteiten | De doelstelling van Stichting Oneindig Noord-Holland wordt vervuld door: het materiële erfgoed van Noord-Holland (collecties van musea, archieven en andere instellingen, monumenten en cultuurlandschappen) te ontsluiten. Vervolgens wordt dit materiële erfgoed verbonden aan het immateriële erfgoed; de verhalen. Tenslotte worden deze verhalen via thema’s, communicatieactiviteiten, producten en samenwerkingsverbanden naar een breed publiek gebracht. In 2013 zijn met de Stichting prestatieafspraken gemaakt over de verdere (financiële) verzelfstandiging en inhoudelijke doorontwikkeling van Oneindig Noord-Holland. Deze afspraken worden medio 2015 geëvalueerd |
Realisatie provinciale doelen/geleverde prestaties | Op 8 december 2015 hebben GS de Meting van de Prestatieafspraken, uitgevoerd de door LA group, vastgesteld. De Meting toont aan dat Stichting ONH de prestatieafspraken heeft behaald. |
Bevoegdheden | In de statuten is geregeld dat de provincie de leden van de raad van toezicht benoemt (art. 16.2), waarbij voor één van de te benoemen personen geldt dat hij of zij de belangen van de Provincie vertegenwoordigt. Er geldt een informatie/rapportageverplichting van het bestuur aan de Raad van Toezicht (art. 17 en 20). |
Naam | 21. Stichting Oneindig Noord-Holland | |
Vestigingsplaats | Amsterdam | |
Bestuurders en stemaandeel | Provincie Noord-Holland | |
Raad van Toezicht | Voorzitter: W. Eggenkamp | |
Financieel belang | Provinciale bijdrage | € 200.000 per jaar (t/m 2016). |
Stichting Voorbereiding Pallas-reactor
Naam | 22. Stichting Voorbereiding Pallas-reactor |
Visie en beleidsvoornemens | Voorbereiding van de bouw van een nieuwe hoge flux reactor ter vervanging van de bestaande 50 jaar oude reactor. Ministerie van EZ en de Provincie Noord-Holland hebben elk € 40 mln gereserveerd voor deze voorbereiding. Het verstrekte krediet dient terugbetaald te worden. Het is de bedoeling dat de private sector de bouw en exploitatie op zich gaat nemen. |
Rechtsvorm en doel | Stichting met als doel a) het (doen) ontwerpen en realiseren van een hoge flux reactor die bestemd is voor de medische en industriële radio-isotopenproductie en nucleair technologisch onderzoek in de gemeente Schagen; b) het (doen) exploiteren van de Pallas-reactor, en voorts al hetgeen met een en ander rechtstreeks of zijdelings verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn, alles in de ruimste zin des woords. |
Bestuurlijk belang | Bijdrage aan de kwaliteit van de gezondheidszorg in Nederland en aan het kenniseconomie-cluster in Petten |
Activiteiten | Het doen ontwerpen van een nieuwe reactor en het regelen van de benodigde vergunningen. Interesseren van de private sector. |
Realisatie provinciale doelen/geleverde prestaties | Het project betreft de voorbereidingsfase voor de bouw van een nieuwe reactor die moet leiden tot continuering van het aanbod aan medische en industriële isotopen, en behoud en zo mogelijk de versterking van de researchlocatie Petten. |
Bevoegdheden | De Stichting heeft een Raad van Toezicht en een directeur die gebonden is aan de toestemming van het Ministerie EZ en de Provincie Noord-Holland voor wat betreft activiteiten en opnemen krediet. |
Naam | 22. Stichting Voorbereiding Pallas-reactor | |
Vestigingsplaats | Schagen | |
Raad van Toezicht | Vacature (voorzitter), drs. M.C. van der Harst, prof.dr. J. Telgen en em. prof.dr. W.C. Turkenburg. | |
Bestuurder van de stichting/ Directeur | H. J. van der Lugt | |
Financieel belang | Baten begroting 2016 | € 0 |
Deelnemersbijdragen | € 0 | |
Provinciale bijdrage | € 0 | |
Financiële kengetallen | ||
Eigen vermogen | 2014: € 892.578 neg. | 2015: € 1.855.117 neg. |
Vreemd vermogen | 2014: € 11.584.026 | 2015: € 21.814.557 |
Resultaat na bestemming | 2014: € 561.620 neg. | 2015: € 962.539 neg. |
Fonds nazorg gesloten stortplaatsen provincie Noord-Holland
Het fonds Nazorg gesloten stortplaatsen Provincie Noord-Holland is opgericht teneinde de kosten te kunnen bestrijden van de nazorg van een na 1-9-1996 gesloten stortplaats Wet milieubeheer binnen de provincie Noord-Holland.
Hieronder volgen de visie, rechtsvorm en doel, bestuurlijk belang, activiteiten en bevoegdheden van het fonds. Vervolgens wordt specifiek ingegaan op een aantal kerngegevens.
Naam | 23. Fonds Nazorg gesloten stortplaatsen Provincie Noord-Holland | |||
Visie en beleidsvoornemens | Het zorgdragen dat de omgeving van een na 1996 gesloten stortplaats Wet Milieubeheer geen nadelige gevolgen ondervindt van de gesloten stortplaats. | |||
Rechtsvorm en doel | Fonds met eigen entiteit | |||
Bestuurlijk belang | Wettelijke taak | |||
Realisatie provinciale doelen/geleverde prestaties | Beschermen van omgeving van gesloten stortplaatsen Wet Milieubeheer. Uitvoering van nazorg van gesloten stortplaats De Poel. Beoordeling van nazorgplannen geopende stortplaatsen Schoteroog, Hollandse Brug en Sortiva en eindinspectie uitgevoerd voor de te sluiten stortplaats Schoteroog. Beheer van de middelen in het Nazorgfonds. Bepaling van de doelvermogens voor de geopende stortplaatsen alsmede de nazorgheffing 2016. | |||
Activiteiten | Beheren van de financiële middelen en het bekostigen van de nazorg van na 1996 gesloten stortplaatsen Wet Milieubeheer | |||
Naam | 23. Fonds Nazorg gesloten stortplaatsen Provincie Noord-Holland | |||
Vestigingsplaats | Haarlem | |||
Bestuurders en stemaandeel | Provincie Noord-Holland | |||
Algemeen Bestuur | College van gedeputeerde Staten | |||
Dagelijks bestuur | Gedeputeerde Financiën en Milieu | |||
Andere deelnemers en stemaandeel | Geen | |||
Financieel belang | Baten begroting 2016 waaronder de nazorgheffing 2016 (belastingheffing aan stortplaats exploitanten) | € 1.935.067 | ||
Deelnemersbijdragen | N.v.t. | |||
Provinciale bijdrage | N.v.t. | |||
Financiële kengetallen | ||||
Eigen vermogen | 2014: € 50.600.938 | 2015: € 45.528.509 | ||
Vreemd vermogen | 2014: € 36.588 | 2015: € 10.543 | ||
Resultaat na bestemming | 2014: € 6.185.032 | 2015: € 567.571 |